Ville ansette brysom Åsne

Kjell Inge Røkke ville ansette journalist og forfatter Åsne Seierstad fordi hun skrev artikler som skapte problemer for Aker RGI-systemet i forbindelse med engasjementene til giganttråleren «American Monarch», skriver Finansavisen i dag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Seierstad hadde i 1996 og 1997 en rekke artikler om Røkkes tråler «American Monarch» og problemene med å få lisens til å fiske i russiske farvann.

Seierstads kjennskap til den russiske forvaltningen ga henne informasjon om hvilke problemer Aker RGI ville møte i forsøket på å skaffe beskjeftigelse for båten. Finansavisen skriver at en av Røkkes nærmeste medarbeidere, tidligere RGI-direktør Dag F. Wittusen, midt i denne prosessen kom med et jobbtilbud til Seierstad.

Dagbladet har fått bekreftet historien fra ulike kilder, men lyktes ikke å få fatt i Åsne Seierstad for kommentar i går. Røkkes pressetalsmann, Rolf Nereng, var i kontakt med Røkke om saken i går, men ville etterpå ikke gi kommentarer til Finansavisen.

Kritisk

Tidligere sjefredaktør i Dagsavisen, Steinar Hansson, bekrefter overfor avisen at Seierstad, som på den tiden var utenriksmedarbeider i Dagsavisen, fikk tilbud om en stilling i Aker RGI-systemet.

- Etter en rekke kritiske artikler ble hun invitert til Røkke-sfæren, og rapporterte tilbake til meg at hun var blitt forespeilet en stilling der, sier Hansson til Finansavisen.

Seierstad avslo. Hun fortsatte i Dagsavisen, og har senere først og fremst jobbet for NRK. Etter freelancetilknytning til Dagbladet, Aftenposten og NRK under USAs invasjon i Afghanistan, skrev hun boken «Bokhandleren i Kabul», som ble fjorårets desiderte bestselger.

Hegnar Media AS, som utgir både Finansavisen og bladet Kapital, ble brakt inn i en lignende sak, da det denne uken ble avdekket at PR-byrået Madland & Wara forsøkte å engasjere Kapital-journalisten Bjørn Olav Jahr etter hans artikler om tvilsomme regnskapstall i Finance Credit.

Uten lisens

«American Monarch» var sannsynligvis en av verdens mest effektive trålere, men båten - som hadde en verdi nær en halv milliard kroner - fikk aldri lisens.

Den har kapasitet til å fange rundt 1000 tonn fisk daglig. Hvert gram av fisken som tas om bord ender som filet, fiskemel eller olje. Norske myndigheter involverte seg i byggingen av det som var Røkkes flaggskip, og den norske stat ga 36 millioner kroner i subsidier.

Men for Røkke ble båten aldri noen suksess, fordi den ikke fikk fiske.

- Ikke rart. Båten er for stor for verdens fiskeressurser, hevdet Gunnar Album ved Barentshavkontoret i Norges Naturvernforbund.

Båten fikk ikke lisens verken i chilenske eller russiske farvann, og ligger nå i opplag i Canada.

TAKKET NEI: Åsne Seierstad