Ville bløffe «Ti i skuddet»

Programleder Knut Henrik Ytre-Arne er forbanna. Ved hjelp av snuskete metoder er den norske ræpp-artisten Short Cut forsøkt bløffet inn i det populære NRK-programmet «Ti i skuddet».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Dette er ergerlig og trist, uttaler Ytre-Arne og den andre programlederen, Steinar Fjeld. «Ti i skuddet» måler hver uke hvilke ti låter norske tenåringer synes er aller kulest. Det er ungdommen selv som skal bestemme hva som skal ligge på lista.

Men i forbindelse med lanseringen av Short Cuts nye singel, Culture Club-coveren «Do You Really Want To Hurt Me» ble programmet forsøkt bløffet og manipulert.

Stinket

«Ti i skuddet» fungerer slik at lytterne selv sender inn forslag på hvilke låter som bør få prøve seg i programmet. Plateselskapene og andre bransjeinstanser skal ha null innflytelse på hvilke artister som blir valgt ut til å være med.

Men da programledelsen nylig mottok 13 brev med det samme kravet om å få Short Cut inn i «Ti i skuddet», sendt i like konvolutter og med likt poststempel, ble mistanken fattet om at noe ikke var som det skulle være.

- Brevene skiller seg helt ut fra de vi ellers får. En ting var at alle brevene så helt like ut, men de hadde også en håndskrift som tilhørte en voksen. Dessuten: I motsetning til absolutt alle andre som sender inn forslag på låter, hadde disse innsenderne ikke noe ønske om CD-plate i premie, forklarer Steinar Fjeld. For Fjeld og Ytre-Arne var det noe med brevenes helhetsinntrykk som stinket. Enden på visa ble at Short Cut ikke ble tatt inn i det populære radioprogrammet.

Programlederne understreker at det ikke er snakk om noen boikott av Short Cut, men at når det dukker opp ekte brev fra lytterne vil de teste låta i programmet.

Har mistanker

Steinar Fjeld og Knut Henrik Ytre-Arne er ytterst forsiktig med å plassere skyld i manipuleringssaken.

- Men det er klart man har sine mistanker. Særlig når en representant fra Short Cuts plateselskap dagen før vi mottok disse brevene, ringte oss og lurte på hvordan man fikk låter inn på «Ti i skuddet», sier Ytre-Arne. Sammen med Fjeld har han tidligere opplevd at plateselskaper forsøker å manipulere låter inn i det som skal være lytternes eget smaksbarometer.

- Plateselskapene kan vel tenke slik at de må ta noen kjappe grep for å få en hit. Å få en låt inn på «Ti i skuddet» kan være en slik kjappis, mener Fjeld.

Ikke tid

Short Cuts plateselskap, Arcade Music, benekter at de har hatt noe som helst med manipuleringsforsøket å gjøre.

- Jeg har virkelig ikke tid til å sitte og skrive brev til «Ti i skuddet» i arbeidstida, forklarer Nina Sjølshagen, som er Arcades ansvarlige for radiopromotion.