FUNNET DØD: En 72 år gammel mannen ble funnet død av naboer i januar. I november stengte Hafslund strømmen i huset etter manglende innbetaling. Foto: BJØRN LANGSEM
FUNNET DØD: En 72 år gammel mannen ble funnet død av naboer i januar. I november stengte Hafslund strømmen i huset etter manglende innbetaling. Foto: BJØRN LANGSEMVis mer

Ville ikke ha frosset i hjel i Sverige

72-åring frøs i hjel i Bærum-leilighet etter at strømmen ble stengt av. Ville ikke skjedd i Sverige.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||
BÆRUMS VERK/OSLO (Dagbladet): - Vi har en fast prosess i disse sakene før strømmen eventuelt stenges av, sier Maria Lidzell, kommunikasjonsansvarlig i Vattenfall, en av de største svenske strømleverandørene, til Dagbladet.

I dag ble det kjent at en 72 år gammel mann i januar ble funnet frosset i hjel i sin egen leilighet i Bærums Verk. 24. november i fjor stengte Hafslund strømmen hos mannen etter at strømregningene hans ikke var betalt. Mannen ble funnet død av bekymra naboer.

- Først kontakter vi kunden, og tilbyr en betalingsplan. Hvis vi ikke lykkes med å komme i kontakt med personen, eller personen ikke vil gå med på en slik plan, kontakter vi sosiale myndigheter. Det er best for kunden og det er best for oss, sier Lidzell.

- Kunden må forståVattenfall opplyser at de skal gjøre alt de kan for å få direkte kontakt med kunden i disse sakene.

- Vi drar ut og gir personlig beskjed, og vi må være sikre på at kunden forstår det vi sier, sier Lidzell.

Hun sier at hun ikke kjenner til saker i Sverige de siste årene der noen har fryst i hjel etter at strømmen ble slått av.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Innspill fra Hafslund- Vi har snakket om at man bør åpne for varsling i stengesaker der man av ulike grunner ikke kommer i kontakt med kunden, sier kommunikasjonsdirektør Karen Onsager i Hafslund til Dagbladet.

Ifølge Hafslund fulgte de alle gjeldende lover og regler for stenging i Norge (se egen faktaboks).

Etter at Hafslund verken fikk kontakt med 72-åringen på telefon, reiste de hjem til han i forkant av stengingen. Ifølge Hafslunds egen logg så leiligheten ubebodd ut og selskapet gjennomførte stengingen.

Kundens ansvar i NorgeI Norge i dag er lovverket slik at kunden selv må orientere strømleverandøren om spesielle omstendigheter.

- Vi som strømleverandør har ikke tilgang til kundens økonomiske situasjon, helsetilstand og lignende med mindre kunden eller noen på vegne av kunden selv opplyser oss om det, sier Onsager.

- TRIST: Hafslund synes det er trist og tragisk at 72-åringen ble funnet frosset i hjel, men mener de har opptrådt etter gjeldende lover og regler, opplyser kommunikasjonsdirektør Karen Onsager i Hafslund. Foto: Hafslund
- TRIST: Hafslund synes det er trist og tragisk at 72-åringen ble funnet frosset i hjel, men mener de har opptrådt etter gjeldende lover og regler, opplyser kommunikasjonsdirektør Karen Onsager i Hafslund. Foto: Hafslund Vis mer

Hun sier innspillet nå må drøftes med bransjen for å forsøke å finne et nivå der varslingsplikten kan inntreffe. Onsager sier det mest sannsynlig må bli noe innen sosialtjenesten i kommunene som får varselet.

5000 stengesakerHafslund har alene rundt 5000 stengesaker i året, men bare et fåtall av dem gjelder saker der de ikke får tak i kunden.

- Vi har som regel god dialog med kunden direkte eller sosialtjenesten hvis de er koblet inn, sier Onsager.

Hafslund skal etter saken vurdere om de på eget initiativ skal kontakte kommunen i lignende saker.

- Vi skal også skjerpe oppfølgingen av de med avstengt anlegg, sier kommunikasjonsdirektøren.

Reagerte på frostNaboer Dagbladet har snakket med, beskriver 72-åringen som en stille og rolig mann som ikke hadde så mye kontakt med de andre naboene.

Nabolaget består for det meste av familieboliger, men 72-åringen bodde alene.

- Jeg så han like før jul. Senere reagerte flere i nabolaget på at det hadde dannet seg frost på innsiden av rutene hans, sier en kvinnelig nabo til Dagbladet.