SOLGT PÅ AUKSJON: Thules siste store rigg, Thule Power, ble solgt på tvangsauksjon gjennom domstolen i De forente arabiske emirater 30. september i fjor. I et prosesskriv fra Thules tidligere styreleder Hans Eirik Olav til Oslo tingrett går det fram at budgivere i auksjonen skal ha reagert på prosessen. Foto: Privat
SOLGT PÅ AUKSJON: Thules siste store rigg, Thule Power, ble solgt på tvangsauksjon gjennom domstolen i De forente arabiske emirater 30. september i fjor. I et prosesskriv fra Thules tidligere styreleder Hans Eirik Olav til Oslo tingrett går det fram at budgivere i auksjonen skal ha reagert på prosessen. Foto: PrivatVis mer

Ville krangler, et lik i Bahamas og en rigg ingen vet hvor ble av

Vi fulgte sporene etter norgeshistoriens største konkurs.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Riggselskapet Thule Drilling gikk dukken i 2010.

Thules siste store rigg, Thule Power, ble solgt på tvangsauksjon gjennom domstolen i De forente arabiske emirater 30. september i fjor. I et prosesskriv fra Thules tidligere styreleder Hans Eirik Olav til Borgarting lagmannsrett går det fram at budgivere skal ha reagert på prosessen. Olav sier nå at budgivere kom til ham med opplysninger om at riggen ble kjøpt av iranske interesser.

- Jeg er blitt fortalt det av en av budgiverne. Det er umulig for meg å verifisere dette. Den som burde kunne svare på dette er Norsk Tillitsmann, som har hatt ansvaret for salget av riggen, sier Hans Eirik Olav til Dagbladet.

Norsk megler Selskapet Nordic Trustee (NT) representerer långiverne av tre store obligasjonslån til Thule, og mener ledelsen i Thule skylder dem over en milliard. NT hyret inn meglerhuset Pareto for å markedsføre Thule Power før auksjonen.

- I alt presentasjonsmateriale og i alle annonser ble det spesifisert at personer eller selskaper som på noen måte brøt med OFAC-reglementet (amerikanske sanksjonsregler, i dette tilfellet mot Iran. red. anm) ikke skulle delta på auksjonen, skriver riggmegler Christian Holst Kavli i Pareto i en e-post til Dagbladet.

- Salget ble deretter gjennomført ved auksjon i regi av retten i Sharjah, skriver Kavli, som opplyser at det singaporske selskapet Twin Fountain kjøpte riggen.

I styret til Twin Fountain finnes singaporske Fuh Gih Tan, som bekrefter at det var han som fikk tilslaget. Hans Eirik Olav hevder i sitt prosesskrift til Borgarting at Tan har innrømmet at han jobbet for iranske interesser.

- Overpriset På spørsmål fra Dagbladet sier Olav:

- Hvis du driver butikk i Midtøsten er det en uskreven lov at du ikke kan snakke om disse tingene. Men personer som var med i budrunden var forbannet over at de ble voldsomt overbydd. De satte Tan under press, og da innrømmet han rett og slett hvem de reelle kjøperne var.

Minstebudet da Thule Power ble solgt - etter et titall forsøk - var satt til 27 millioner dollar. I Olavs prosesskrift står det at Fuh Gih Tans bud var 37,5 millioner dollar - mens nest høyeste bud var hele 20,5 millioner lavere. Olav mener at totalkostnaden for å få riggen i brukbar stand vil bli langt over markedsverdi, og at den høye prisen inkluderte et «risikotillegg» - fordi et salg til Iran kunne være i strid med OFAC-reglene.

Avviser - Jeg jobbet ikke for noen iranske interesser, jeg bød av egen interesse og ble ikke presset av noen. Jeg kjenner ikke til disse rettsdokumentene, skriver Fuh Gih Tan i en e-post til Dagbladet.

- Jeg liker ikke å jobbe med iranske selskaper. Jeg jobbet med et singaporsk selskap, og jeg jobber også med selskaper som [norske] Pareto og RS Platou fra tid til annen. Når det gjelder Thule Power var jeg den eneste budgiveren utenfor Emiratene.

- FIKK OPPLYSNINGER: Hans Eirik Olav sier at budgivere som bød på Thule Power-riggen kom til ham med opplysninger om at riggen ble kjøpt av iranske interesser. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet.
- FIKK OPPLYSNINGER: Hans Eirik Olav sier at budgivere som bød på Thule Power-riggen kom til ham med opplysninger om at riggen ble kjøpt av iranske interesser. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet. Vis mer

- Var riggen overpriset?

- Retten i Sharjah hadde satt en verdi, men jeg synes riggen var verdt mer. Jeg fikk først et bud avslått, før jeg økte budet. Jeg solgte så riggen til et annet singaporsk selskap, og har hørt at den kanskje skal brukes i Latin-Amerika.

Alle fartøy - også oljerigger - har et såkalt IMO-nummer. Symptomatisk nok gir søk på Thule Powers IMO-nummer ulike resultater i ulike registre. Enkelte registre har ingen informasjon om hvem som eier riggen, andre hevder den fortsatt eies av Thule.
 
Hvitt blekk Thule Power er ikke den første koblingen mellom Thule og Iran. I revisorberetningen om konkursen heter det siste kapittelet «straffbare forhold». Tilsynelatende har kapittelet bare blanke sider. Men holder du inne venstre musknapp og drar markøren nedover, dukker det opp tekst likevel.

Blant punktene som da dukker opp er punkt 7.5 - «Containere som forsvant». Der går det fram at 43 containere med utstyr verdt omkring 19 millioner dollar forsvant i april 2009 - på vei fra et lager i Dubai til verftet i Sharjah.

«Det finnes dokumentasjon som indikerer at containerne ble skipet til Iran. (...) Det har (...) vært reist spørsmål ved om dette arrangementet kan innebære et brudd på embargoen av Iran, ved at de såkalte OFAC-reglene kan være brutt.»

Hans Eirik Olav mente at dette utstyret var stjålet. Hans etterfølger som styreleder, Anders Ivar Olsen, sa til DN at det ikke var tilfelle.

Lik i lasten Problemene for Thule Drilling startet for alvor i 2007. Da fikk verftet selskapet benyttet i Dubai trøbbel. Thule måtte ta opp tre obligasjonslån for å finansiere driften - pengene som Norsk Tillitsmann nå krever tilbake - og havnet i en voldsom krangel med driverne av verftet. I en av mange ampre e-poster i 2008 skrev Olav til en av driverne:

- You are a disgrace to all that is decent and honest, completely lacking in moral fiber (...).

I en privat granskningsrapport finansiert av Thule i 2008, knyttes de to driverne til både kokainsmugling og diskutable eiendomshandler. I et malerisk utbrodert avsnitt beskriver rapporten hvordan et lik lenket fast til en sementblokk drev opp på stranda like ved en av drivernes eiendom på Bahamas.

En av driverne skal i januar 2009 ha blitt dømt til tre års fengsel i Emiratene for forhold tilknyttet Thule. Overfor DN har de to driverne hevdet at det var Thule, ikke de selv, som hadde skyld i problemene. Dagbladet har søkt driverne, uten hell.

Saksøker - Riggen ble solgt gjennom en lang og offentlig auksjonsprosess. Vi har ikke kompetanse til å vurdere om den ble solgt for en god pris eller dårlig pris, vi kjenner ikke den tekniske tilstanden på riggen, sier daglig leder i NT, Ragnar Sjoner, til Dagbladet.

- Det som er fokus for de vi representerer - obligasjonseierne i lånene til Thule - er å få ut det den ble solgt for. Vi har ingen innsikt i eller kommentarer til hvem som har kjøpt riggen og hvem som eier den nå. Vi er i ferd med å saksøke styret i Thule nå, og håper at den saken kommer for retten på nyåret, sier Sjoner.

Advokat Omar Omar i Dubai var sentral i avviklingen av auksjonen. Han vil ikke snakke med journalister om saken.

Dagbladet har ikke lyktes å nå Anders Ivar Olsen eller hans advokat. Thules revisor vil ikke kommentere saken. Irans ambassadør til Norge sier at han ikke kjenner til saken.

VANT AUKSJONEN: SIngaporske Fuh Gih Tan. Foto: Swissco
VANT AUKSJONEN: SIngaporske Fuh Gih Tan. Foto: Swissco Vis mer