STØRE-VENN: Felix Tschudi er sjef for Tschudi Shipping Company og styrelder i Senter for nordområdelogistikk. Bilder for Kapital. 
Foto: Fredrik Varfjell / Scanpix
STØRE-VENN: Felix Tschudi er sjef for Tschudi Shipping Company og styrelder i Senter for nordområdelogistikk. Bilder for Kapital. Foto: Fredrik Varfjell / ScanpixVis mer

Ville selge politisk makt

Støre-vennens stiftelse tilbød et «politisk nettverk på høyt nivå» for seks millioner kroner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I oktober 2009 vedtok styret i stiftelsen Senter for nordområdelogistikk en ny strategi for å lokke til seg sponsorer og partnere.

Blant annet skulle private selskap som sa seg villige til å bla opp «helst» 1,2 millioner kroner årlig over fem år, belønnes med status som «Founding Partner».

Denne statusen ville medføre en rekke fordeler, som tilgang på «et internasjonalt politisk nettverk på høyt nivå». Det går fram av en styreprotokoll Dagbladet har fått tilgang til.

Stiftelsens styreleder er utenriksminister Jonas Gahr Støres (Ap) gode venn Felix Tschudi.

Krav på innflytelse 1,2 millioner kroner årlig over fem år er nøyaktig det Felix Tschudis selskap, Tschudi Shipping Company, selv bidrar til senteret. Bidrag i denne størrelsesordenen gir også rett på omfattende innflytelse over stiftelsen, ifølge styrevedtaket.

Det slår nemlig fast at «Founding Partners» har krav på:

• Styreplass.
• Mulighet til å påvirke stiftelsen strategi og prioritering av midler.
• Mulighet til å definere konkrete kunnskaps- og forskningsprosjekter.
• Tidlig tilgang på informasjon i stiftelsens nettverk.

Senteret hadde som mål å få blant andre rederiene Wilhelm Wilhelmsen og Leif Höegh & Co med som «Founding Partners», går det fram av møtereferatet. Utenriksdepartementet har observatørplass på styret, og fikk tilsendt referat fra møtet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Meningsløst Overfor Dagbladet avviser Felix Tschudi at vedtaket ble satt ut i live:

- Strukturen med «Founding Partners» ble aldri realisert, og dokumentet du refererer til er mer å betrakte som en underveisrapport som endte med en annen konklusjon, skriver han i en e-post til Dagbladet.

Han viser til at stiftelsen var en ny type offentlig-privat samarbeidsprosjekt, som hadde som mål å få med flere økonomiske bidragsytere. Han forklarer at på tidspunktet møtereferatet ble skrevet, seks måneder etter at stiftelsen ble etablert, arbeidet et bredt sammensatt styre med å få til nettopp dette.

- Mot denne bakgrunnen er det vedlagte styremøtereferatet skrevet, og blir derfor når det tas ut av sammenhengen meningsløst fordi det bare beskriver en del av beslutningsprosessene senteret gikk gjennom. Dette var en skisse til hvordan senteret kunne få inn flere deltakere som skulle bidra til å sikre permanent drift over tid, det vil si utover de fem årene som prosjektet var finansiert. Denne strategien viste seg vanskelig å gjennomføre fordi det i 2009/2010 ennå ikke var mange selskaper med stor nok interesse for nordområdene til å bli med med større bidrag, skriver Tschudi.

VENNER: Her fra venstre: Felix Tschudi og Jonas Gahr Støre. Foto: Bente Bjercke
VENNER: Her fra venstre: Felix Tschudi og Jonas Gahr Støre. Foto: Bente Bjercke Vis mer

- Styret besluttet på grunn av den manglende interessen å legge strukturen med «Founding Partners» på is og isteden fokusere på aktiviteter og prosjekter som kunne synliggjøre mulighetene og behovene for logistikk i nordområdene, legger han til.

Forsket på egen gruve I en powerpoint-presentasjon fra februar 2010, listes imidlertid både Tschudi Shipping Company og Det Norske Veritas opp som «Founding Partners». Senter for nordområdelogistikk har dessuten forsket på transport av jernmalm fra Sydvaranger Gruve i Kirkenes gjennom Nordøstpassasjen.

Ifølge et styrevedtak fra februar 2010 var dette forskningsprosjektet forankret i «behov fra Sydvaranger Gruve og russiske olje- og gasselskap».

Som Dagbladet har omtalt tidligere, har Tschudi Shipping Company betydelige eierinteresser i Sydvaranger Gruve. Tschudi har dessuten investert tungt i havne- og industriarealer i Kirkenes, med sikte på et kommende olje-bonanza i Barentshavet.

Støre har flere ganger avvist at den omstridte UD-støtten til senteret gikk til Felix Tschudis næringsvirksomhet, fordi søknaden kom fra Norges Rederiforbund.

- Det er ikke bevilget penger fra UD til Felix Tschudi eller hans næringsvirksomhet. Om jeg skulle få en konkret sak til behandling knyttet til hans næringsvirksomhet, vil det i lys av mitt kjennskap til ham være naturlig at jeg vurderer min habilitet, har han sagt til Dagbladet tidligere.

Dagbladet har siden torsdag vært i kontakt med UD gjentatte ganger for kommentar. UD har opplyst at de ikke har anledning til å gi kommentar før helga.