INGEN LURING:  Svindleren sendte inn dette bildet til forsikringsselskapet i håp om å få erstatning etter at han selv hadde lekt med kosten. Foto: UTLÅNT AV EUROPEISKE REISEFORSIKRING
INGEN LURING: Svindleren sendte inn dette bildet til forsikringsselskapet i håp om å få erstatning etter at han selv hadde lekt med kosten. Foto: UTLÅNT AV EUROPEISKE REISEFORSIKRINGVis mer

Ville svindle på forsikringen, ble avslørt av malingspann

Vil ha dekket alt fra puppeoperasjoner til ny mobil.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet):Utfallet ble ikke helt som planlagt for en mann som var på Europa-ferie i år. Da noen angivelig plasserte en bag som inneholdt en malingsboks på bagasjen hans, skulle spannet ha åpnet seg i den andre bagen slik at klærne i hans egen bag ble fulle av rødmaling.

Men da han kom hjem og sendte bilder til Europeiske reiseforsikring for å dokumentere skadene, begynte forsikringsselskapet å ane ugler i mosen.

Bildene som er tatt etter hjemkomsten viser nemlig også et halvfullt malingsspann, og både tøyet og posen tøyet ligger på er full av maling som ikke har tørket. Mye tydet på at klærne ble påført maling i ettertid da mannen skulle dokumentere skadene.

Sju krav i 2011 En gjennomgang av skadehistorikken viser at mannen i 2009 rettet et krav mot selskapet. I 2010 rettet mannen tre krav — to av dem gjaldt søl av matolje på klær i bagasjen, som han ikke fikk erstattet.

I 2011 har han sendt inn sju erstatningskrav. I fem av dem har han fått utbetalt erstatning.

Europeiske erfarer at svindlel gjerne starter i det små:

NY MALING: Mye tydet på at klærne var påført maling i ettertid da mannen skulle dokumentere skadene. Foto: UTLÅNT AV EUROPEISKE REISEFORSIKRING
NY MALING: Mye tydet på at klærne var påført maling i ettertid da mannen skulle dokumentere skadene. Foto: UTLÅNT AV EUROPEISKE REISEFORSIKRING Vis mer

- Det er ikke grunnlag for å si at det øker, men vi oppdager at det jukses mer og mer, sier utreder Askjell Hjellvik.

10 prosent ikke reelle De siste ti årene har Europeiske reiseforsikring opplevd en eksplosjon i antall skadesaker. I 2010 fikk selskapet inn 93 500 saker fra sine kunder, noe som resulterte i utbetalinger på 425 millioner kroner.

Årsaken er at nordmenn reiser oftere, og til mer eksotiske steder. 2011 ser ut til å kunne bli tidenes rekordår når det gjelder skadeutbetalinger fra Europeiske.

Selv om hovedtyngden av kundene, ifølge Hjellvik, er ærlige, har ikke alle rent mel i posen. Selskapet har ingen klare tall, men bruker bransjenormen som sier at 10 prosent av kravene de mottar ikke er reelle.

Avslører mange Mistenkelige krav havner på pulten til Hjellvik. Som de fleste andre med samme rolle i norske forsikringsbransje har han bakgrunn fra politiet. Bare de siste to årene har han fått mange flere kolleger. Hjellvik vil ikke si hvor mange saker som kommer til utredning, men mener risikoen for å bli tatt for forsikringsbedrageri er stor.

- Cirka 80 prosent av sakene som havner hos meg, ender med at det avdekkes svindel, sier han.

Trikser med tall De vanligste svindelforsøkene dreier seg om triksing med tall. Mange endrer beløp på kvitteringer ved å føye til ett siffer før eller etter opprinnelig beløp.

- Blir man tatt i et forsøk på å lure til seg mer ved bare å føre på ett ekstra tall på kvitteringen, mister man retten til hele kravet uansett hvor stort det måtte være, forteller Hjellvik.

NETTVERK: Europeiske reiseforsikring sjekker sannhetsgehalten i en rekke saker gjennom eurosentre - skandinavisktalende utekontorer, og Norges ambassader, forteller utreder Askjell Hjellvik. Foto: PETTER LØKEN
NETTVERK: Europeiske reiseforsikring sjekker sannhetsgehalten i en rekke saker gjennom eurosentre - skandinavisktalende utekontorer, og Norges ambassader, forteller utreder Askjell Hjellvik. Foto: PETTER LØKEN Vis mer

Flere av sakene har med gjengangere å gjøre.

Mistet jobben - Når du mister innsjekket bagasje for tredje og fjerde gang, da ser vi av skadehistorikken at noe ikke stemmer, sier utrederen.

Han viser til en kvinne som har meldt inn 14 reiseskader til Europeiske de siste åra. I tillegg kommer to reiseskader og ett innbrudd i et annet selskap, og tre reiseskader i et tredje.

Åtte av sakene gjelder totaltap av innsjekket bagasje. Hjellvik forteller også om en person som forsøkte å svindle til seg 18 000 på den kollektive reiseforsikringen vedkommende hadde gjennom jobben. Det endte med betinget fengsel, 10 000 i bot, i tillegg til at vedkommende mistet jobben.

Går i bølger Europeiske bruker mye ressurser på å avdekke svindel, og det går i bølger hva slags type svindelsaker som kommer:

- Dessverre er forsikringstakere fra en annen kultur overrepresentert med over 50 prosent av sakene, forteller Hjellvik.

Det har skjedd at kunder har revet erstatningskravet i filler på Hjellviks kontor når de har forstått at de er avslørt.

- Men det går ikke an å trekke kravet når det først er lagt på bordet, sier han.

Kontakter i hele verden - Mange tror vi ikke vil finne ut at det føres opp ikke-reelle tap som skal ha skjedd langt unna Norge. Men det er ingen hvite flekker på kartet, sier informasjonssjef for skadeforsikring i Gjensidige, Bjarne Aani Rysstad.

Forsikringsselskapene har brede kontaktnett ute i verden som brukes for å sjekke sannhetsgehalten i en rekke skadesaker skjedd utenfor Norges grenser.

Dårlige holdninger Rystad bekrefter tendensen beskrevet av Europeiske. Gjensidige har hatt en vekst i skadeutbetalingene på åtte prosent det siste året. Gjensidige har nylig gjennomført en undersøkelse om holdninger blant folk:

- Den viser at ungdommer har de dårligste holdningene med tanke på forsikringssvindel, sier Rystad.

Mister telefonen Pressetalsmann Roald Stigum Olsen i Tryg kan også fortelle om økende avdekking av svindel.

- Tap av telefon er en gjenganger, sier han. Når Iphone lanserer nye modeller, skyter antall innrapporterte tyverier av den forrige modellen i taket. En Tryg-kunde har mistet sin Iphone fem ganger siden august. Når en del vegrer seg for å anmelde tyverier de krever erstatning for, da er det grunn til å undersøke litt, mener Olsen:

- Vi begynner å bli gode til å avdekke svindelsakene, sier han.

Kosmetiske inngrep Også i Tryg dreier det seg ofte om dokumentforfalskninger. Et sykehusopphold i Bosnia til 40 norske kroner, endte med et erstatningskrav til forsikringsselskapet på 19 000 kroner i stedet. Men Tryg besøkte sykehuset og fikk tak i originalkvitteringen.

Dyre sykehuskrav fra utlandet har også blitt avdekket å være både kosmetiske inngrep på bryst og nese, og fertilitetsbehandlinger.

- Mange reiser også til utlandet for å få fikset tennene sine, men forklarer til oss at det har skjedd en ulykke, sier Olsen og fortsetter:

- Vi ser både på historikken og på hvor behandlingen er foretatt. Vi har folk som lett avdekker dette.