Villedende priser

Kjøpefesten fortsetter med januarsalget. Folk lokkes til butikkene med løfte om store avslag og gode tilbud. Men ikke alle er like hederlige. Villedende priser utgjør nemlig 40 prosent av de klagene Forbrukerombudet får i løpet av et år.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Det er ikke alle salgs- og reklameplakater som holder det de lover, forteller informasjonssjef Per Øivind Nielsen ved Forbrukerombudet.

Fra tidligere år er det særlig hvite- og brunevarebransjen som har syndet. Konkurransen om kundene er hard og det dukker stadig opp nye billigbutikker. Men Forbrukerombudet og Konkurransetilsynet har i fellesskap satset hardt for å slå ned på butikker som går over streken. I disse nyttårssalgtider følger de ekstra godt med.

- Vi ser spesielt etter to ting. Det første er at når det prises med nå-tilbud, så skal også før-prisen oppgis. Det andre er at varen faktisk skal ha blitt solgt i vedkommende forretning til den før-prisen, sier Nielsen.

En viss bedring

Ole Jakob Aarland i Konkurransetilsynet mener å se en avtagende trend de siste ti år når det gjelder villedende prising.

- Verstingene i markedet har fått høy prioritet hos oss, og vi ser en holdningsendring, sier Aarland. Men han er fortsatt ikke fornøyd. Fremdeles benytter flere i handelsstanden seg av veiledene priser som før-priser, noe som er helt galt.

- Veiledende priser er bare forslag fra leverandøren til forhandleren. Det er ene og alene selgeren som bestemmer hva varen skal koste. Kunden har derfor ingen sikkerhet for at varen noen gang har blitt solgt til veiledende pris, forklarer Aarland.

Dømt i retten

Forbrukerombudet har de seinere årene fått flere sanksjonsmuligheter. Hvis en bedrift har drevet villedende reklame og ikke godtar ombudets forbudsvedtak, kan de gi tvangsgebyr. Dersom dette ikke innbetales, vil saken komme for retten. I fjor fant den første rettssaken om tvangsgebyr sted i Asker og Bærum herredsrett. Forbrukerombudet fikk her medhold i at IKEA ikke hadde god nok dekning for sin prisgarantireklame. Møbelgiganten ble dømt til å betale 300000 kroner.
- Det var viktig for oss at vi vant den første saken vi prøvde for retten, sier Per Øivind Nielsen, som tror at disse sanksjonene har hatt en viss forebyggende virkning.

Både Aarland og Nielsen er likevel enige om at det viktigste er at kundene er fornuftige og oppmerksomme. Sjekk før-prisen, og finn ut om du virkelig trenger varen før du handler, er deres råd.

<B>PÅ SALG:</B> Mathis Fenne og Janne Renate Stang ønsker seg en vaskemaskin. De har spart 1000 kroner på å vente til over nyttår.