UTBETALINGER:  Amerikanske og nederlandske myndigheter mener det er blitt overført milliardbeløp fra Vimpelcom til selskapet Takilant, som var kontrollert av den usbekiske president-datteren Gulnara Karimova, for å få mobillisenser. Foto: NTB Scanpix
UTBETALINGER: Amerikanske og nederlandske myndigheter mener det er blitt overført milliardbeløp fra Vimpelcom til selskapet Takilant, som var kontrollert av den usbekiske president-datteren Gulnara Karimova, for å få mobillisenser. Foto: NTB ScanpixVis mer

Vimpelcom står midt i en global korrupsjonsskandale. I Norge har de hyret First House

Bistår med medieovervåkning og vurderinger av situasjonen i Norge.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Telekomgiganten Vimpelcom står midt i en internasjonal krise. Det Telenor-deleide selskapet er under etterforskning i Norge, Nederland, Sveits og USA for korrupsjon da de kjøpte seg inn i telemarkedet i Usbekistan.

Ifølge nyhetsbyrået Bloomberg skal Vimpelcom være i ferd med å godta å betale 775 millioner dollar, tilsvarende 6,7 milliarder kroner, i et forlik med amerikanske myndigheter. Og tidligere konsernsjef Jo Lunder er siktet av Økokrim for grov korrupsjon knyttet til utbetalinger på 30 millioner dollar til en konto i Sveits.

Vurderinger I kjølvannet av skandaleopprullingen er PR-byrået First House blitt engasjert for å bistå det Amsterdam-baserte selskapet.

- Vi har bistått Vimpelcom med løpende medieovervåkning og bistått med vurderinger av situasjonen i Norge, noe vi ofte gjør for internasjonale kunder, skriver administrerende direktør og partner i First House Per Høiby i en sms til Dagbladet.

Høiby ønsker ikke å kommentere lengden på engasjementet med Vimpelcom, men etter det Dagbladet forstår, har First House jobbet for Vimpelcom siden det ble kjent at Vimpelcom var under internasjonal etterforskning.

Jobber med flere PR-selskaper Selskapet, hvis majoritetseiere er en gruppe russiske milliardærer, står midt i en global krise, og Vimpelcom har satt av 900 millioner dollar til å betale bøter i forbindelse med korrupsjonsetterforskningen. Vimpelcom sier de samarbeider med flere PR-selskaper i håndteringen av situasjonen.

- First House har assistert Vimpelcom med pågående rapportering av medieomtale og oppdateringer på utviklingen i Norge på en standard og tradisjonell måte, slik vi gjør i alle markeder, skriver direktør for samfunnskontakt i Vimpelcom Neil Moorhouse i en e-post til Dagbladet.

- Å jobbe med lokale PR-byråer er standard praksis for internasjonale selskaper som Vimpelcom, skriver han.

NEKTER FOR ANKLAGENE: Tidligere Vimpelcom-sjef Jo Lunder (t.h.) er av Økokrim siktet for grov korrupsjon. Han nekter for anklagene. Her sammen med advokat Cato Schiøtz. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
NEKTER FOR ANKLAGENE: Tidligere Vimpelcom-sjef Jo Lunder (t.h.) er av Økokrim siktet for grov korrupsjon. Han nekter for anklagene. Her sammen med advokat Cato Schiøtz. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer

Moorhouse ønsker ikke å kommentere Bloombergs opplysninger om at et forlik er på trappene mellom Vimpelcom og amerikanske myndigheter.

Betalte 60 000 per abonnent Påtalemyndigheter i Europa og USA fikk opp øynene for mulig Vimpelcom-korrupsjon etter at nederlandske etterforskere begynte å granske store pengeoverføringer til postkasseselskapet Takilant, som eies av venninnen til den usbekiske presidentdatteren Gulnara Karimova.

Amerikanske myndigheter mener Karimova brukte Takilant, som var registrert på Gibraltar, i de korrupte handlene med Vimpelcom. 

Vimpelcom kom inn i det usbekiske markedet ved at de i desember 2005 kjøpte det knøttlille teleselskapet Buztel. Selger var fra Takilant, i det skjulte kontrollert av Karimova.

Selskapet hadde 2700 abonnenter, tilsvarende 0,3 prosent av markedet. Vimpelcom betalte 19 millioner dollar, tilsvarende 164 millioner kroner. 60 740 kroner per abonnent. 

I februar året etter kjøpte Vimpelcom det langt større selskapet Unitel. Det hadde 31 prosent av det usbekiske markedet, og 350 000 abonnenter. Vimpelcom betalte 200 millioner dollar, drøyt 1,7 milliarder kroner.

Inngangsbilletten Buztel ble ifølge amerikanerne sett på som inngangsbilletten til markedet. Den som kjøpte Buztel, ville få kjøpe Unitel, heter det i et amerikansk rettsdokument. De to selskapene ble slått sammen, og fortsatte under navnet Unitel.

Etter sammenslåingen, gikk Vimpelcom med på å selge sju prosent av det nye selskapet til Takilant, presidentdatterens skallselskap. Samtidig ble det gjort en gjenkjøpsavtale.

Tre år seinere kjøpte Vimpelcom tilbake aksjene. Takilant og Karimova tjente 37,5 millioner dollar på avtalen.   

PR-OPPDRAG: Administrerende direktør og partner i First House, Per Høiby, bekrefter at PR-byrået bistår Vimpelcom i Norge. Foto: John T. Pedersen / Dagbladet
PR-OPPDRAG: Administrerende direktør og partner i First House, Per Høiby, bekrefter at PR-byrået bistår Vimpelcom i Norge. Foto: John T. Pedersen / Dagbladet Vis mer

Det var ikke den siste handelen mellom Vimpelcoms selskaper og Karimova. Nye millioner av dollar ble overført, i forbindelse med kjøp av nye lisenser og frekvenser.

Karimovas metode beskrives som utpressing. For fortsatt tilgang til markedet kom det flere nye krav.  

30 millioner dollar for «avskriftsrapporter» Den siste overføringen, som tidligere Vimpelcom-sjef Jo Lunder er siktet for å ha godkjent, var i 2011. Til sammen 30 millioner dollar ble utbetalt til Takilant for «konsulentoppdrag». Tilbake fikk Vimpelcom to rapporter, en på engelsk og en på russisk. Kjernen i saken mot Lunder er  hvorvidt han visste at utbetalingene i realiteten var bestikkelser til den usbekiske president-datteren Gulnara Karimova. Lunder selv avviser Økokrims anklager.

Ifølge amerikanske rettsdokumenter het den engelske rapporten «Marketing research on telecommunication services, market and data transmission services market in Usbekistan».  

- Store deler av rapportene inneholdt lite eller ikke noe originalt innhold. I stedet var det kopiert tekst fra åpne kilder og annet materiale. Deler av rapporten er identisk med Wikipedia-artikler, blogginnlegg og Powerpoint-presentasjoner fra Beeline-Vimpelcom, heter det i rettsdokumentet. 

Den russisk rapporten var en «analyse av telekommunikasjonsinfrastrukturen til operatører i Usbekistan». Denne var også i stor grad avskrift, mener amerikanerne.