Vindmåler var ødelagt

Widerøe-flyet ble blåst i bakken og knakk hjulet under landing.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hjulet knakk under landing

(Dagbladet.no:) Søndag 1. mai knakk hjulet på et Widerøe-fly under en dramatisk landing på Hammerfest lufthavn. Flybuken traff asfalten, og flyet skled fremover på banen. Det stoppet til slutt delvis utenfor rullebanen. Alle de 32 om bord overlevde den steinharde landingen.

Hammerfest lufthavn har spesielle vindforhold fordi det ligger i le for et stort fjell noen kilometer fra flyplassen. Når vinden kommer fra baksiden av fjellet, endrer den retning rundt fjellet, og det skapes turbulens og urolige luftlag også over flyplassen.

På Storfjellet er det montert en egen vindmåler i 1100 fots høyde for at flykapteinene skal få indikasjoner på hvor urolig vinden kan bli under innflygingen. Men denne vindmåleren har vært ute av drift i nærmere et halvt år.

Ute av drift

Flykapteinene som flyr til Hammerfest, blir satt grundig inn i de spesielle vindforholdene som kan oppstå på grunn av terrenget. Vindmåleren er såkalt supplerende. På selve rullebanen er det montert to vindmålere, en i den sørvestlige enden og en nordøst på rullebanen. Disse vindmålerne er lufthavnen pålagt å ha.

Ved Hammerfest lufthavn jobbes det med å få en ny måler på plass på Storfjellet, men det har tatt tid:

- Slike vindmålere er ikke hyllevare og har lang leveringstid. Den tidligere produsenten har sluttet å lage den, og vi har derfor kjøpt en ny vindmåler fra en annen produsent. Men den må typegodkjennes først, forklarer lufthavnsjef Svein A. Pedersen.

ULYKKE: Et Dash-8-fly fra Widerøe knakk flyhjulet under landing på Hammerfest lufthavn for en drøy uke siden. Foto: ODD INGE JACOBSEN
ULYKKE: Et Dash-8-fly fra Widerøe knakk flyhjulet under landing på Hammerfest lufthavn for en drøy uke siden. Foto: ODD INGE JACOBSEN Vis mer

Han håper å ha den nye måleren på plass så snart som mulig.

Da Widerøes Dash 8 skulle lande forrige søndag, kom vinden fra sørøst. Lufthavnsjefen tror derfor ikke at ulykken kunne ha vært unngått om vindmåleren på fjellet hadde fungert.

- Nei, det tror jeg ikke. Men det gjenstår jo for Havarikommisjonen å komme frem til en konklusjon, sier Pedersen.

Vindmåleren må repareres

Ifølge Widerøes informasjonssjef Siw Sandvik hadde kapteinen bestemt seg for å avbryte landingen da ulykken skjedde søndag ettermiddag for en uke siden.

- Da kom det et kraftig vindkast, og flyet smalt i bakken, fortalte Sandvik etter ulykken.

Norsk Flygerforbund er langt fra fornøyde med at vindmåleren på Storfjellet er ute av drift på den krevende flyplassen.

- Under landingen er det de to målerne på selve flyplassen som gir informasjon, men måleren på Storfjellet forteller noe om vindretningen og vindstyrken i høyden. Dette påvirker innflygingen til flyplassen, sier nestleder Rolf Liland i Norsk Flygerforbund.

Flygerforbundet ble oppmerksomme på at måleren på Storfjellet ikke fungerte først etter havariet forrige søndag. Liland understreker at Norsk Flygerforbund ønsker at alt utstyr skal fungere for å sikre innflygingen til flyplassen.

- Vinden kan endre retning og hurtighet fort og få veldig stor eller veldig liten fart. Dette kalles vindskjær. På Hammerfest lufthavn skal det ikke så mye variasjon til før vindforholdene endrer karakter, sier han.

Ser på saken

I Luftfartstilsynet er man overrasket over at det har tatt så lang tid å utbedre vindmåleren, som har vært ute av drift siden i høst.

- Jeg skjønner ikke helt at det skal ta så lang tid. Vi ønsker selvfølgelig at det skal være vindmåler på Storfjellet. Den er satt der av en spesiell grunn: Vinden fra nordvest er vanskelig. Når den måles på fjellet, får flygerne bedre begrep om forholdene. Vindmåleren gir også et godt mål på turbulens, sier flyoperativ overinspektør Svein Solberg i Luftfartstilsynet.

Havarikommisjonen for Sivil Luftfart og Jernbane vil se på spørsmålet rundt vindmåleren.

- Hvorvidt dette har stor betydning for ulykken, kan vi ikke si noe om foreløpig. Men det er klart at dette med vindmålere absolutt blir nøye vurdert, opplyserer havariinspektør Knut Lande.