VENTER: Norske flypassasjerer måtte vente på Rhodos. Her venter Marian Østby med sønnen Matheo (4) på fanget. Foto/video: Marian Østby. Redigering: Ørjan Ryland Vis mer

Reise:

Ving kritiseres for å «glemme» å opplyse om EU-regel. Kan få store pengekrav etter flykaos

Forbrukerrådet mener Ving burde ha opplyst kundene om erstatningskrav. Selskapet avviser kritikken: - Ving har ingenting å vinne på at flyselskapet eller forsikringsselskapet ikke betaler.

- Jeg synes det er drøyt. Ving er en stor aktør som har vært i markedet lenge og som folk stoler på, sier Bjarne Vasset jr.

Vasset var en av Vings kunder som ble rammet av at innsjekkingssystemet på Rhodos flyplass kollapset 30. juli. Rundt 1400 nordmenn som skulle hjem til Norge fra Rhodos, strandet på den greske ferieøya.

Ifølge NRK ble også flyreisen hjem fra Varna til Gardermoen utsatt for Bulgaria-turistene på grunn av omdisponering av fly til Rhodos.

Vasset, som skulle hjem fra Bulgaria, forteller at passasjerene ankom Oslo 27 timer seinere enn de skulle. Etter hjemkomsten får han en e-post fra Ving.

Reagerer på e-post fra Ving

I e-posten unnskylder Ving forsinkelsen:

«Bransjens reisevilkår basert på lov om pakkereiser, omhandler ikke forsinkelser på hjemreisen. I dette tilfellet var imidlertid forsinkelsen så lang at vi ønsker å gi en kompensasjon på kr 1500,- pr. person (fra 2 år). Beløpet refunderes til kort/konto reisen er betalt ifra».

E-posten har fått Vasset til å reagere.

- De framstår da som meget hyggelige og fleksible, men det de ikke skriver er at vi har rett på erstatning ifølge regler fastsatt av EU. Vi som har vært passasjerer har rett til minimum 400 euro i erstatning per passasjer, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kan kreve betydelig beløp

- Vi kan ikke konkludere på forhånd, men hvis det er tale om en omdisponering av et Bulgaria-fly til Rhodos, så er det ikke utelukket at det kan være grunnlag for erstatning etter enten pakkereiseloven eller flyrettighetsdirektivet, sier Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.

Ifølge Iversen kan passasjerene som opplevde at flyet ble forsinket fra Bulgaria til Oslo kreve et betydelig beløp fra reiseselskapet.

- En forsinkelse på over tre timer, gir et krav på 400 euro per person, pluss dekning for mat og drikke, sier Iversen.

Dette er med mindre forsinkelsen skyldes ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne ha vært unngått.

Ifølge Iversen står dette i EU-forordning 261/2004 artikkel 5-7. I tillegg gjelder transportrettslig lovgivning i tillegg til pakkereiseloven. Transportrettslig lovgivning gjelder i tillegg til både den gamle og nye pakkereiseloven som ble iverksatt i år.

Iversen har sett e-posten som Ving har sendt til sine kunder.

- Kan Ving kritiseres for ikke å ha opplyst om mulige erstatningskrav etter transportrettslig lovgivning?

- Vi mener Ving burde ha opplyst om muligheten for å søke om erstatning etter annen transportrettslig lovgivning. Dette er kompliserte regler, og noe som vanlige forbrukere ikke går rundt og husker på.

Ving avviser

- Vi ønsker fornøyde kunder som kommer tilbake til oss for sin neste reise og er opptatt av å hjelpe kundene våre så godt vi kan, sier Siri Røhr-Staff, informasjonsansvarlig i Ving til Dagbladet.

- Er det snakk om at Ving prøver å lure kundene sine?

- Spørsmålet faller på sin egen urimelighet. Vi i Ving har jo ingenting å vinne på at flyselskapet eller forsikringsselskapet ikke betaler ut erstatning til våre kunder. Om det er noe vi kunne informert om bedre, skal vi selvsagt se på disse rutinene, sier Røhr-Staff.

Hun opplyser at Ving som reisearrangør er underlagt krav fra Virke Reise Utland og Forbrukertilsynet.

- Informasjonen vi gir i første omgang er i henhold til dette lovverket, altså Norges lover. De lover og regler som finnes er der for å beskytte våre kunder og for at vi som arrangør skal få mulighet til å behandle alle likt, sier hun.

- Når det gjelder EUs Rådsforordning 261/2004 har vi gitt kundene mulighet til å lese mer om flyforsinkelser ved å trykke på lenken i brevet. Kunder som vil søke om erstatning i henhold til Europarlamentets rådsforordning skal gjøre dette direkte til transportøren, altså flyselskapet, sier hun.

I brevet fra Ving er dette formulert slik:

«Mer informasjon om forsinkelser finner du på våre nettsider: http://www.ving.no/flyforsinkelse

- Innenfor flyselskapets kontroll

Ifølge Iversen i Forbrukerrådet går diskusjonen i denne typen saker ofte på om omstendigheten er ekstraordinær, og om den i så fall kunne vært unngått med rimelige tiltak.

- Er det sånn at omdisponering av Bulgaria-flyet er innenfor flyselskapets egen kontroll?

- Det ansees som en såkalt kommersiell beslutning. Selv om omdisponering gjøres på grunn av en ekstraordinær omstendighet er ikke det tilstrekkelig så lenge det ikke er en ekstraordinær omstendighet ved selve flygingen mellom Bulgaria og Norge også. Det foreligger praksis i Transportklagenemnda på at en slik omdisponering er innenfor flyselskapets kontroll, sier han.

Oppfordrer til klage

Jo Gjedrem, avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet, ønsker ikke å uttale seg konkret om denne saken, men sier også at et eventuelt erstatningskrav har sammenheng med ekstraordinære omstendigheter.

- Det kan være tekniske problemer på flyplassen. Problemer på en flyplass er ofte noe arrangører og flyselskap ikke har noen mulighet til å påvirke, sier han.

Ifølge Gjedrem må det konkrete tilfellet vurderes. Ifølge Gjedrem er pakkereiseloven basert på EU-regelverket.

- Også EU-regelverket gir unntak fra erstatningsplikt når det er snakk om ekstraordinære hendelser, sier han.

- Hva med når det er snakk om et fly som omdirigeres som følge av problemer et annet sted?

- Det har vært noen saker på det rundt omkring. Jeg kan ikke gi noen fasit på det. Det kommer an på om flyselskapet har gjort det de kan for at forsinkelsene skal ha minst mulig konsekvenser for passasjerene, sier han.

Gjedrem oppfordrer reisende om å kontakte Transportklagenemnda om man mener man har krav på erstatning.

MOTSTAND: Mens nordmenn og andre besøkende soler seg, spiser is og bader, har turismen i Mallorca gjort livet vanskeligere for mange av de lokale beboerne. Boligprisene skrus opp, gatene fylles av utenlandske turister, og flere mener at den opprinnelige kulturen går tapt. Manel Domènech er en av innbyggerne i Palma de Mallorca som håper på en helom... Vis mer