TRØBBEL - IGJEN:  Flere ganger den siste tida har DNB måttet sette sine beste folk på å fikse trøbbel  som har rammet betalingstjenesten Vipps. Her er DNBs melding fra midten av mars, da både nettbanken og Vipps lå nede.
Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
TRØBBEL - IGJEN:  Flere ganger den siste tida har DNB måttet sette sine beste folk på å fikse trøbbel  som har rammet betalingstjenesten Vipps. Her er DNBs melding fra midten av mars, da både nettbanken og Vipps lå nede. Foto: Lise Åserud / NTB scanpixVis mer

Vipps i trøbbel tre ganger

Vipps - så kjørte DNBs betalingstjeneste seg fast igjen

Tre ganger på en drøy måned har Vipps-kunder fått trøbbel.

I dag kunne både kunder og ansatte i DNB puste lettet ut, etter Vipps-trøbbel i går.

- Nå er alt oppe igjen, sa Vidar Korsberg Dalsbo i DNBs kommunikasjonsavdeling til Dagbladet i formiddag.

Dermed kan kunder som bruker den i prinsippet lynraske betalingstjenesten Vipps legge nok en trasig episode bak seg.

Et kjapt nyhetssøk viser tre episoder i mars og april med problemer som har rammet den fortsatt populære betalingstjenesten: I midten av mars, i begynnelsen av april, og altså igår.

Ustabilitet

Dalsbo forteller at DNB hadde en planlagt nedetid for Vipps natt til mandag, for å vedlikeholde nettplattformen.

Men så rotet det seg til igjen.

- Som følge av vedlikeholdet hadde vi problemer for Android-brukerne utover mandagen, sier han til Dagbladet. Han forklarer at det dreide seg om ustabilitet i Vipps-betalingssystemet for disse kundene.

- På kvelden var det oppe igjen, sier Dalsbo.

- Det gikk altså en hel dag?

- Ja, det stemmer.

Nettbank-trøbbel

Dalsbo svarer slik på Dagbladets spørsmål om hvorfor det er så mye trøbbel med Vipps:

- Nå vil ikke jeg si at det har vært så veldig mye trøbbel.

- Men det har vært tre episoder på en drøy måned?

Til dette spørsmålet svarer Dalsbo slik på e-post, etter å ha undersøkt saken:

«Episoden den 2. april dreide seg om en feil hos Evry som førte til at nesten alle bankene i Norge opplevde problemer», og «De andre feilene var relatert til våre (og våre underleverandørers) systemer som førte til at komponenter gikk ned.»

- Men nettbanken har det vært altfor mye trøbbel med den siste tida. Det er vi de første til å innrømme, sier Dalsbo.

Han understreker at betalingstjenesten Vipps og DNBs nettbank er to forskjellige ting.

Kunde-irritasjon

Dalsbo sier at det akkurat i dag ikke er så mye «trykk» fra kundene, men at det den siste tida har vært noen tilfeller av irritasjon.

- Den siste tida har en del kunder vært irriterte på oss, på grunn av at nettbanken har vært nede, og i de tilfellene Vipps har vært nede, opplever vi at det er noen kunder som ikke har vært fornøyde med oss, sier Vidar Korsberg Dalsbo.