TRUKKET DOBBELT: Et ukjent antall brukere av betalingsappen Vipps ble fredag rammet av en feil som gjorde at de ble belastet flere ganger for samme transaksjon.
 Illustrasjonsfoto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
TRUKKET DOBBELT: Et ukjent antall brukere av betalingsappen Vipps ble fredag rammet av en feil som gjorde at de ble belastet flere ganger for samme transaksjon. Illustrasjonsfoto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpixVis mer

Vipps:

Vipps-brukere ble trukket flere ganger. Aner ikke hvor mange som er rammet

Et ukjent antall brukere av betalingsappen Vipps ble fredag rammet av en feil som gjorde at de ble belastet flere ganger for samme transaksjon. Nå har DNB valgt å ta ned tjenesten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tjenesten ble tatt ned mens feilen ble forsøkt rettet.

- Vi har fått meldinger om at noen kunder er blitt utsatt for en feil som gjorde at transaksjoner har doblet seg, sier kommunikasjonsrådgiver Marit E. Giske i DNB til E24.

Fredag formiddag jobbet DNB intenst med å rette den spesielle feilen. I 9-tiden hadde man ennå ikke funnet ut hvordan feilen oppsto eller hvor mange Vipps-brukere som var rammet. Like etter valgte DNB å ta ned hele tjenesten.

- Vipps er midlertidig tatt ned. Noen Vipps-kunder opplevde i dag tidlig at transaksjoner doblet seg. Vi innførte raskt tiltak slik at flere ikke ble utsatt for det samme. Nå er Vipps tatt ned midlertidig mens vi jobber med å løse problemet. Vi beklager dette, opplyser Vipps på sin Facebook-side.

Giske sier at feilrettingen som ble satt i verk, førte til at ingen flere Vipps-overføringer ble rammet av dobbeltfeilen.

- Vi jobber med feilretting og har allerede utført tiltak som gjør at dette ikke skal skje igjen. Samtidig har vi tilbakelagt beløp, sier Giske.