- Virker som et svært dårlig tilbud

Forbrukerombudet kritisk til iPhone-betingelser.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Forbrukerombud Bjørn Erik Thon er svært kritisk til at NetCom har fått monopolsalg på Apples mobiltelefon iPhone og at NetCom krever abonnementsbinding for kjøp av telefonen.

Nå forlanger ombudet et møte med NetCom.

NetCom presenterte i går prislisten for iPhone i Norge.

NetCom krever at forbrukerne binder seg i tolv måneder og velger mellom tre forskjellige typer abonnementer.

Det dyreste alternativet vil koste over 14 000 kroner i året. Den billigste løsningen vil koste litt over 6 000 kroner.

Thon er svært misfornøyd med dette.

- Umiddelbart virker dette som svært dårlige tilbud, sier Thon til Dagens Næringsliv.

Han reagerer på at forbrukerne i Norge er forpliktet til å benytte NetCom hvis de vil ha telefonen, og at de må binde seg i tolv måneder.

- Vi ønsker at forbrukerne skal ha valgfrihet, og vil ta kontakt med ledelsen i NetCom så fort som mulig, sier Thon.

Han har allerede tatt kontakt med forbrukermyndighetene i Tyskland og Frankrike, og gjør det samme med Sverige og Danmark.

- Man skal være usedvanlig interessert i å ha en iPhone for å binde seg til disse avtalene, sier Thon.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer