- Virker som et svært dårlig tilbud

Forbrukerombudet kritisk til iPhone-betingelser.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forbrukerombud Bjørn Erik Thon er svært kritisk til at NetCom har fått monopolsalg på Apples mobiltelefon iPhone og at NetCom krever abonnementsbinding for kjøp av telefonen.

Nå forlanger ombudet et møte med NetCom.

NetCom presenterte i går prislisten for iPhone i Norge.

NetCom krever at forbrukerne binder seg i tolv måneder og velger mellom tre forskjellige typer abonnementer.

Det dyreste alternativet vil koste over 14 000 kroner i året. Den billigste løsningen vil koste litt over 6 000 kroner.

Thon er svært misfornøyd med dette.

- Umiddelbart virker dette som svært dårlige tilbud, sier Thon til Dagens Næringsliv.

Han reagerer på at forbrukerne i Norge er forpliktet til å benytte NetCom hvis de vil ha telefonen, og at de må binde seg i tolv måneder.

SKAL KUNNE SELGES UTEN ABONNEMENT: Forbrukerombud Bjørn Erik Thon reagerer på at mobiloperatøren Netcom ikke ønsker å selge iPhone uten abonnement. Arkivfoto: AP PHOTO/SCANPIX Vis mer

- Vi ønsker at forbrukerne skal ha valgfrihet, og vil ta kontakt med ledelsen i NetCom så fort som mulig, sier Thon.

Han har allerede tatt kontakt med forbrukermyndighetene i Tyskland og Frankrike, og gjør det samme med Sverige og Danmark.

- Man skal være usedvanlig interessert i å ha en iPhone for å binde seg til disse avtalene, sier Thon.

NetCom bekrefter at det ikke er mulig å skaffe seg telefonen uten å tegne et tolvmåneders abonnement hos selskapet.

NetComs kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus mener abonnementsvalgene er gunstige, og han satser på et godt salg.

(NTB)