Vis meg din bil

På kjøretøyet skal ikke bare storfolk kjennes

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Politikere og biler er en krevende kombinasjon. I valgkampen 2005 fikk Dagfinn Høybråten så mye pepper for å frese rundt i en gul kabriolet sportsbil at den forsvant etter bare ei uke og aldri mer er blitt sett i KrF-sammenheng. Våren 2006 måtte Jens Stoltenberg levere inn sin Mini Cooper S og avvikle sin og statsrådenes firmabilordning etter flere ukers mediestøy. I går var det Rune Gerhardsens tur til å få gjennomlyst sin troverdighet som elbilbruker.

Aps byrådslederkandidat i Oslo profilerte seg som miljøpolitiker ved å kjøre elbil fra 1. mai og helt fram til valget. Men etter valgkampen leverte han tilbake elbilen, skrev Dagbladet i går, og brakte bilde av Gerhardsen bak rattet i sin bensindrevne privatbil sammen med kona. Gerhardsen sier at han måtte ha kjøpt elbilen hvis han skulle ha fortsatt å bruke den, noe han ikke har råd til foreløpig. Dessuten er ikke elbilens beskjedne rekkevidde bare praktisk: – Med mitt kjøremønster går det ikke å ha bare elbil, og vi vil ikke ha to biler, for det fører til at man kjører mer, forklarer han.

Gerhardsen hevder bestemt at bruken av elbil var en viktig politisk markering og ikke bare en gimmick i valgkampen og viser bl.a. til at Ap har foreslått 1000 nye ladestasjoner for elbiler. Lars Haltbrekken som leder Norges Naturvernforbund mener det viktigste ikke er om Gerhardsen fortsatt kjører elbil eller ikke, men hvor mye han får gjennomført av praktisk politikk som leder av samferdsels- og miljøkomiteen i Oslo bystyre.

Men Bellona-leder Frederic Hauge er kritisk til Gerhardsens elbilstunt:

– Dette blir falskt. Han kunne jo fortsatt å kjøre elbil etter valgkampen også, sier Hauge til Dagbladet.

Den kommentaren synes hans medgründer av Bellona, Rune Håland, at Hauge kunne ha spart seg. Han ringte Dagbladet ens ærend i går for å understreke at Hauge med sin kritikk av Gerhardsen bryter med et av de viktigste prinsippene Hauge og Håland var enige om da de opprettet Bellona, nemlig at de aldri skulle moralisere over andre menneskers livsførsel hva enten det gjelder å kjøre feite biler eller spise høye biffer. Håland leder i dag stiftelsen Tellus som arbeider for menneskerettigheter og miljø. Han har i likhet med Rune Gerhardsen engasjert seg mot giftslamdumpinga ved Malmøykalven i Oslofjorden.

– Folk har som oftest en rasjonell begrunnelse for sitt valg av bil, sier Håland.

Det mener også bydelspolitiker for Venstre i Oslo, Jostein Vevatne som lot Venstre bruke hans private elbil i valgkampen. Men Vevatne innrømmer at han har en bil til. Han bruker elbilen til og fra jobb på Fornebu hver dag, men når mor, far, tre barn og en hund skal på tur, brukes familiens japanskproduserte SUV.

Også en annen Venstremann, Lars Sponheim, har to biler, en Volvo stasjonsvogn som han kjøpte i Sverige (apropos hans utfall mot Harry-turer over grensa) og en Range Rover som han kjøpte av sin nestleder Olaf Thommessen. Ikke de mest lysende miljøbilvalgene. Men som han sa til Aftenposten i høst:

– Foreløpig egner ikke elbiler seg til kjøring over Hardangervidda.