Store kunder:  En rekke store selskaper, deriblant Visa, bruker norsk teknologi fra Confirmit. (AP Photo/Mark Lennihan, File)
Store kunder: En rekke store selskaper, deriblant Visa, bruker norsk teknologi fra Confirmit. (AP Photo/Mark Lennihan, File)Vis mer

Visa og Amazon velger norsk teknologi

Confirmit løftet driftsresultatet med 55 prosent i fjor. Eieren Alexander Vik har ingen salgsplaner, ifølge konsernsjef Henning Hansen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): - Det er interessant å se at en norsk gründer lykkes med i Silicon Valley, men vi har en litt annen fremgangsmåte, sier konsernsjef Henning Hansen i Confirmit til Finansavisen.

Det er rundt åtte år siden den norskamerikanske investoren Alexander Vik kjøpte markedsanalyseselskapet Confirmit for 430 millioner kroner og fjernet selskapet fra Oslo Børs.

I dag er «martech»-industrien (markedsføringsteknologi) hetere enn noensinne, og Medallia, med Børge Hald fra Bekkestua i front som Hansen viser til, har hentet inn to milliarder kroner i kapital de siste årene mens selskapet prises til rundt 11 milliarder kroner.

- Medallia er vår argeste rival og det selskapet vi oftest konkurrerer mot, sier Hansen og fortsetter:

- Vi vokser, investerer og gjør noen få oppkjøp, men alt er finansiert over driften. Vi har noen hundre millioner kroner på bok og er gjeldfrie.

- Markedsføringsteknologi er ikke det verste man kan drive med om dagen, og det presses voldsomt på fra private investeringsfond, sier Hansen.

96 % eksport De foreløpige regnskapstallene fra Confirmit viser at selskapet i 2015 økte driftsinntektene med 13 prosent til 635 millioner kroner. Samtidig steg driftsresultatet med 55 prosent til 98 millioner kroner.

- Vi kom oss bra igjennom 2015. USA er nå det klart største markedet for oss med rundt halvparten av omsetningen, sier Hansen til Finansavisen.

Han fakturerer kunder i 60 land og eksportandelen ligger på 96 prosent. Flere, større kunder fornyet sine avtaler med Confirmit, inkludert Google, Best Buy, AIG, PwC, Lloyds banking, Glaxo og JP Morgan. I tillegg kommer flere av de ledende markedsundersøkelseselskapene som Nielsen, TNS, GFK, Ipsos og Nortstat.

- Vi fikk også inn en rekke nye kunder i fjor og faktisk kom flere av disse til oss etter å ha benytte vår hovedkonkurrent i en periode, sier Hansen til avisen.

Nye navn på kundelisten inkluderer Visa, Sodexo, Amazon, Federal Reserve Bank, Rockwool, Canon og Grainer.