Viser fingeren

Norske firmabilbrukere er de aller hissigste bilistene i Europa, skal vi tro deres egne svar i en stor undersøkelse gjennomført i ti land. To av tre sjefer bak rattet viser fingeren til sine medtrafikanter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Versting-bilene

Disse bilmerkene blir oftest tatt for hissig atferd i trafikken. Audi, Mercedes og BMW.
Kilde: Utrykningspolitiet

Det er stort sett sjefer som kjører firmabil i Norge. De aller fleste som har deltatt i undersøkelsen oppgir at de har en stilling fra avdelingsleder og opp til direktør.

Tett på

64 prosent av dem innrømmer at de oppfører seg aggressivt.

De mener selv at årsaken til at de blir rasende i trafikken ligger hos andre bilførere.

Følgende blir de hissige av:

  • De som kjører for sakte.
  • De som kjører rett ut foran biler.

De snilleste bilene

Disse bilmerkene stoppes sjelden for aggressiv kjøring. Nissan,Toyota, Volvo, Honda og Saab.
Kilde: Utrykningspolitiet

  • De som kjører for tett innpå bak.
  • De som ligger i venstre felt og hindrer forbikjøring på motorvei.

- Den aggressive atferden er noe annerledes i Norge enn i andre land. Søreuropeerne har nok et høyere adrenalinnivå der hissighet er naturlig i hverdagen. Mens terskelen for hva som oppleves som hissighet nok er lavere i Norge, sier Bengt E. Werner. Han er selv sjef, markedsdirektør i LeasePlan Norge - som står bak undersøkelsen.

Kjør en annen vei

De hissigste sjåførene

Tabellen viser prosentandelen av firmabilsjåfører som oppgir å ha vært aggressive overfor medtrafikanter.

Norge 64 Tyskland 58 Spania 56 Sveits 54 Ungarn 54 Italia 52 Tsjekkia 50 Belgia 59 Storbritannia 46 Nederland 43
Kilde: LeasePlan











Sjefene har også svart på hvilke typer aggressiv atferd de utfører.

Resultatet viser at det her til lands kan være lurt å kjøre en annen vei enn den sjefen velger til og fra jobben. Ellers risikerer vi å bli utsatt for ufine og grove håndtegn, utskjelling eller å bli forfulgt og skremt. Fire norske sjefer oppgir også at de har utført fysisk mishandling av medtrafikanter.

- Det er når de føler seg hindret at det koker over, opplyser Werner.

7153 firmabilbrukere har deltatt i den internasjonale holdningsundersøkelsen. 673 av dem er norske.

Komfort, sikkerhet og pris er de viktigste kriteriene som legges til grunn i valget av bilmerke. Mens miljøvennlighet, drivstofforbruk og status tilegges minst vekt.

Norske firmabilbrukere kommer langt ned på lista når det gjelder miljøaspektet. Sjåfører med et personlig miljøengasjement er gått ned fra 85 til 74 prosent siden 1999 da forrige undersøkelse ble gjort.