- Viser forakt for kundene

Tidligere leder i Forbrukerrådet og bilentusiast Kristin Moe er fortørnet over at forsikringsselskapene til stadighet skylder på kundene når premien øker.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- De viser ren forakt overfor kundene når de hele tida skylder på økte skader hos kundene uten å fortelle at de taper penger på Børsen, sier Moe.

Hun var leder for Forbrukerrådet i ni år og mener at holdningen hos forsikringsselskapene har endret seg svært lite:

- Vi ble til stadighet møtt med argumenter om at prisene måtte økes i takt med økte skadeutbetalinger, men de var sjelden i stand til å dokumentere det økte skadeforløpet, sier hun.

Også personlig har Moe merket godt at prisen på forsikring stadig øker. Hun er bilentusiast og har blant annet vært Porsche-eier i flere år. Nå er den skiftet ut med en BMW stasjonsvogn, heller ikke det en billig bil å forsikre:

- Ja, prisstigningen har vært formidabel. Jeg har kjørt nesten skadefritt i flere år og da er det spesielt bittert å se at det blir stadig dyrere å forsikre bil. Jeg skjønner ikke den risikovurderingen som selskapene foretar. Det er helt uakseptabelt.

- De fleste av oss er jo helt avhengige av å tegne forsikring på bil, hus og innbo. Moe mener flere av selskapene burde se litt mer på egne kostnader:

- I stedet for å skyve dårlige resultater over på kundene, burde man kutte egne kostnader. De er blitt altfor høye.

--> DYRERE BILFORSIKRING: Som leder av Forbrukerrådet i ni år måtte Kristin Moe stadig slåss mot forsikringsselskapene. - Jeg har selv merket en voldsom økning av bil- og boligforsikringen, sier hun.