Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Coronaviruset:

Visjon Norge risikerer kjempebot

Solgte «virushemmende» kosttilskudd.

RISIKERER BOT: TV-kanalen Visjon Norge risikerer en bot på 250 000 kroner. Skjermdump: Visjon Norge
RISIKERER BOT: TV-kanalen Visjon Norge risikerer en bot på 250 000 kroner. Skjermdump: Visjon Norge Vis mer

Visjon Norge risikerer et gebyr på 250.000 kroner for salg av «virushemmende» kosttilskudd. Forbrukertilsynet mener de har utnyttet frykten for coronasmitte.

Visjon Norge solgte kosttilskuddet i sin egen nettbutikk. Der står det at produktet «styrker immunforsvar, er betennelse- og virushemmende» og er «viktig i disse tider», skriver Dagen.

Forbrukertilsynet mener Visjon Norge bevisst har forsøkte å utnytte befolkningens frykt for å bli smittet med coronaviruset for å øke salget.

- Utformingen av markedsføringen og tidspunktet for publisering taler sterkt for dette, skriver Forbrukertilsynet i sitt varsel, som Dagen har fått tilgang til.

Advarer

Forbrukermyndighetene har tidligere denne uka gått ut med en advarsel til næringsdrivende som forsøker å utnytte frykten for coronaviruset.

Hver dag undersøkes nye tilfeller.

- EN SPØK: TV-pastor Jan Hanvold kaller hendelsen som skjedde under Visjon Norges TV-sending mandag for en spøk. Reporter: Madeleine Liereng / Dagbladet TV Vis mer

Det er forbudt å hevde at produkter kan kurere eller beskytte forbrukere mot coronaviruset. Slik markedsføring er villedende og vil bli slått ned på av Forbrukertilsynet.

Forrige uke varslet tilsynet om at et norsk firma som selger helsekostprodukter, må betale overtredelsesgebyr. Forbrukertilsynet har også sett eksempler på at leverandører av varmepumper og ventilasjonsfilter hevder at disse skal kunne hjelpe mot viruset.

Får daglige tips

Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet, sier de daglig får inn tips og klager på corona-relatert markedsføring.

- Vi vurderer disse fortløpende og slår ned på det som er i strid med markedsføringsloven. Vi håper næringsdrivende skjønner alvoret og ikke prøver å utnytte situasjonen som har oppstått, til å øke inntjeningen sin på ulovlig vis, sier Haugseth.

Forbrukertilsynet vil fortsette arbeidet med å gripe inn mot ulovlig markedsføring både fra norske og utenlandske aktører.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!