Visjon om trafikkdød

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Regjeringen har en visjon om at det er mulig å hindre at mennesker verken omkommer eller blir livsvarig skadd i trafikken. Andre lands regjeringer har formulert samme målsetting for sin politikk om samferdsel. Det er svært lite sannsynlig at noen land vil klare å virkeliggjøre denne visjonen. Ikke minst fordi årsakene bak død og ulykker i trafikken egentlig er svært sammensatte. I løpet av årets fem første måneder har 106 personer omkommet i trafikken. Det er 30 flere enn i samme periode i fjor. Og vi vet fra tidligere år at tallet på skadde og omkomne er størst i sommermånedene. Tallenes tale er med andre ord det motsatte av det regjeringen ønsker seg og arbeider med.

Analysene av årets ulykker viser at det blir stadig vanligere at rus og høy fart er medvirkende årsaker. En oversikt fra Folkehelseinstituttet viser også de aller fleste bilførere som kjører i påvirket tilstand har drukket alkohol. Andre rusmidler, som cannabis, oppdages også, men alkoholen står fortsatt i en særstilling. Og framtida, i den sammenheng, ser egentlig ganske mørk ut. En historisk oversikt som Statistisk sentralbyrå nettopp har offentliggjort, viser at vi drikker som aldri før. Det er faktisk over 100 år siden nordmenn drakk så mye som i dag.

Fra høsten risikerer bilførerne å miste førerkortet lettere enn før. Det er et strakstiltak som regjeringen nå har bestemt seg for. Trolig vil det bli ekstra strenge regler for unge bilførere, ikke minst fordi det er disse, særlig gutter, som oftest kjører farlig fort. Hvis en klimavennlig bil ble en billigbil, så ville det være en fordel for klimaet. Også for trafikken? Ved at gamle og farlige biler ble fjernet? Men det kan også tenkes at et slikt klimautspill faktisk førte til økte hastigheter. Hvis alle biler hadde alkolås, ville all fyllekjøring forsvinne? Neppe.

Vi er ikke imot verken visjoner eller åpenbaringer, men ulykkestallene fra 2008 vil slå fast noe vi

allerede vet: Enkle og raske løsninger virker ikke.