Visste ikke hvor flyet var

Lydbåndopptakene av samtalen mellom SAS-flyet, tårnet og det tyske Cessna-flyet viser at flygelederne ikke hadde peiling på hvor småflyet var da de krasjet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I helgen offentliggjorde italienske myndigheter utskrifter av samtalene mellom tårnet og flyene på flyplassen i minuttene før katastrofen som krevde 118 menneskeliv. Den svenske avisen Aftonbladet publiserte samtalene søndag.

Klokka 7.57.36 den 8. oktober i år gir SAS-flyet SK 686 med 114 personer om bord beskjed til tårnet om at det er på taksebanen på vei mot rullebanen. Mindre enn ett minutt senere tar Cessna-flyet kontakt med tårnet og opplyser om detaljer for starten, hvilken høyde de skal ha og hvilken kurs de skal følge. Allerede da er det kommunikasjonsproblemer.

- God morgen, kan dere snakke litt høyere, takk, svarer tårnet.

Gammel banemerkning

Tårnet tar så farvel med SAS-flyet som er klare til å starte, ifølge Aftonbladet.

- Scandinavian 686. Arrividerci (farvel), svares det fra cockpiten i SAS-flyet.

Tårnet gir senere beskjed til Cessna-flyet om at de skal kjøre til taksebanen R 5. Et annet fly, Lx-Pra, får ordre om å følge R 5 og holde seg bak Cessna-flyet «som ikke er helt synlig i tåken».

Klokka 8.08.23: Cessna-flyet melder at de har sett en gammel banemerkning, S 4, som står ved siden av taksebane R 6. Tårnet forstår ikke hva Cessna-flyet forsøker å fortelle. Etter noen sekunder stillhet får det tyske flyet ordre om å fortsette mot hovedparkeringen ved å følge R 5.

Cessna-flyet: -Vi nærmer oss Sierra 4.

Tårnet: -Motta....deres posisjon?

Cessna: -Vi nærmer oss banen Sierra 4.

Tårnet: -Stopp. Vi kommer tilbake.

Så ikke Cessna-flyet

Klokka 8.09.14: Cessna-flyet får beskjed om å fortsette å rulle mot hovedparkeringen. Småflyet bekrefter beskjeden.

Klokka 8.10.38: Tårnet kontakter Lx-Pra som svarer:

- Vi avventer for å komme oss av gårde, venter på å se tyskeren, vi har ikke sett ham, vet dere hvor han er?

- Han er på vei mot rullebanen, dere kan nok begynne å kjøre nå, svarer tårnet.

- Da sier vi det. takk, vi begynner å rulle, svarer Lx-Pra.

Klokka 8.12.37: SAS-flyet og Cessna-flyet kolliderer på rullebanen. Et fly fra Alitalia blir oppmerksom på noe uvanlig i tåken.

- Hallo, vi befinner oss ved Alfa 15. Vi hørte for noen øyeblikk siden tre sterke smell bak oss, melder flyets mannskap. De forteller at de har sett noe som ligner «en lang ildtunge».

I det neste minuttet forsøker tårnet tre ganger å kontakte Cessna-flyet uten å få noe svar. Katastrofen var et faktum. 118 personer omkom i ulykken.

LYDBÅND: Flygelederne hadde ikke peiling på hvor det tyske flyet befant seg før kollisjonen.