- Visste ikke om snødekket

Kapteinen visste ikke at rullebanen var dekket av snø, og MD 80-maskinen dundret inn i en signalantenne på enden av rullebanen. Sammenstøtet kan ha forhindret en katastrofe.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Da kapteinen så rullebanen, ble han overrasket over at den var hvit. Han visste ikke at det var snø der, sier havari-inspektør Arne Wiik til Dagbladet.

Etter landingen raste flyet bortover rullebanen, med 130 skrekkslagne mennesker om bord.

- Høyre bakhjul punkterte da det traff antennens betongfundament med voldsomt kraft. Det er ingen tvil om at farten må ha blitt vesentlig redusert etter sammenstøtet, sier seksjonssjef Svein Isaksen i Luftfartsverket til Dagbladet.

- God bremseeffekt

- Dette er ikke i samsvar med det kapteinen har rapportert. Han forteller at flyet hadde god bremseeffekt da de kom opp på tunnelen over riksveien. Det var aldri fare for at flyet skulle havne i sjøen, sier pressetalskvinne Siw Meisingseth i SAS.

Faktum er uansett at dersom SK 379 hadde fortsatt ferden 40 meter lenger fram, ville flyet ha dundret rett ned i fjæresteinene. Noen meter lenger til siden, og flyet hadde endt opp på riksveien mellom Tromsø og Kvaløya.

I går ble det derfor stilt spørsmål om tilfeldigheter forhindret en fryktelig tragedie.

Landet langt inne

Passasjerene sier at flyet tok bakken svært langt inne på rullebanen. På det glatte føret ble rullebanen for kort. Feilberegnet kapteinen situasjonen? Undervurderte han forholdene?

- Nei, mener SAS, som også opplyser at flyets bremser fungerte optimalt. Men flyet landet langt inne på rullebanen.

Ifølge havariinspektør Arne Wiik skyldes det medvind og bratt nedstigning, som gjorde at flyet «mistet» nesten 400 meter av rullebanen.

- Raske væromslag gjorde det vanskelig for bakkemannskaper å gi flyet oppdatert informasjon om landingsforholdene. Kapteinen trodde ikke det var så glatt som det viste seg å være, sier Arne Wiik.