Visste om signalfeil i ni år

Hovedkontoret i Jernbaneverket og NSB visste om at det fantes feil på signalanlegget på Rørosbanen allerede for ni år siden. Gjentatte ganger har de blitt advart mot feilene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Jernbaneverket har imidlertid nedprioritert å utbedre feilene selv om de fikk vite om dem så tidlig som i 1991.

En rapport, skrevet av tre ingeniører, hvorav to er ansatt i en av Jernbaneverkets leverandører av signalsystemer, Baneservice, gjør det klart at feilene i signalanlegget er meget alvorlige, og burde vært rettet så snart de var oppdaget.

«Alle feilene har man kjent til fra før, både i Hovedkontoret og til dels i (Jernbanverkets) region Nord. Feilene er påpekt muntlig [...]. Det må påpekes at problemet har vært tatt opp ved flere anledninger og det er bedt om gjennomgang av hva som skal gjøres,» står det i rapporten.

En forsømmelse

Videre står det å lese.

«Henvendelsene har ikke ført fram, da det ikke har vært noen prioritert oppgave i budsjettene. Etter vårt syn har ikke Jernbaneverket de seinere årene hatt en organisering som er i stand til å håndtere slike oppgaver. Ansvaret er de seinere årene skjøvet ut fra teknisk kontor til regionene. Disse er små og mangler ofte teknisk kompetanse på detaljnivå, og har ikke budsjetter til å gjennomføre slike endringer som her er nødvendige.»

Ingeniørene beskriver den manglende oppfølgingen av advarslene om feil i signalsystemet som en forsømmelse.

Jernbaneverkets forklaring er ikke umiddelbart logisk:

- Disse feilene har vært kjente i Jernbaneverkets signalmiljø. Det har blitt vurdert slik at så lenge en feil er kjent, utgjør den ikke en sikkerhetsrisiko. Men de skulle ha vært rettet opp, sier informasjonsdirektør Svein Horrisland.

Killi visste ikke

- Hvilke ledere er det som har visst om disse feilene?

- Det kan jeg ikke svare på på stående fot. Men jernbanedirektør Steinar Killi har ikke visst om dem, sier Horrisland.

Regjeringskommisjonen utelukker ikke at signalet kunne ha vist grønt da nordgående ulykkestog kjørte fra Rudstad stasjon før Åsta-ulykken. En rekke feil, som hver for seg ikke kan forklare ulykken, er funnet på signalanlegget på Rørosbanen av SINTEF som et ledd i granskningen. Feilene har gjort at man ikke kan utelukke at feilaktig grønt signal kan forekomme. Kommisjonen forlanger en komplett gjennomgang og ombygging av signalanlegget og sier i klartekst at konstruktørene og teknikerne som jobber med signalanlegget er svært oppgitt over Jernbaneverkets manglende oppfølging.

<B>SIGNALISERER MANUELT: Regjeringekommisjonen kan ikke utelukke at nordgående ulykkestog fikk grønt signal her på Rustad før Åsta-ulykken. Etter ulykken måtte togekspeditør Åge Fossengen gi manuelle signaler for å hindre en ny ulykke. Bildet er fra september i år.