Vist for nesten 1.000 på stranda

«Free Jimmy» avsluttet en strålende uke i Cannes med å bli vist for nærmere 1.000 mennesker på stranden i Cannes.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

CANNES/OSLO (Dagbladet): Visningen seint lørdag kveld, del av festivalprogrammet Cinema de la Plage (kino på stranden), avsluttet hele filmfestivalen i Cannes.

Hver kveld etter mørkets frambrudd er én spesielt utvalgt film vist i strandkanten, på en gigantisk storskjerm.

- Det var stappfullt lenge før visningen begynte. 450 seter var satt opp for filmen, og ytterligere 4-500 mennesker hadde satt seg på stranden ved siden av eller stod oppe på croisetten (strandpromenaden i Cannes, red.) for å få med seg filmen. Flere hadde rullet ut tepper og hadde tatt med seg vin og øl, forteller Lars Hellebust.

Han er produsent for den norske animasjonsfilmen, og det var den engelskspråklige versjonen som ble vist på stranda _ med stemmene til blant andre Woody Harrelson og Kyle McLachlan.

- Stemninga var god. Både franskmenn, engelskmenn og amerikanere uttrykte stor begeistring etterpå. De hadde alle ledd godt. Særlig var det stor begeistring for sex-scenen og scenen der hunden blir tråkket ihjel, forteller Hellebust.

Britene Jonathan Mitchell og Rob Wright var tilstede på festivalen, og fikk med seg den norske finalefilmen:

- Vi leste om filmen i engelske medier for et halvt år siden, og har gledet oss til denne visningen.

Filmen var faktisk langt morsommere enn vi hadde forestilt oss, sa de etterpå.

Hele produksjonsteamet fra Storm Studio var tilstede. Daglig leder i selskapet, Kristin Hellebust, søster av Lars, og resten av teamet var i ekstase etterpå.

- Å bli plukket ut til Cannes er veldig stort i seg selv. Og beach-screeningen overgikk alt. En flott avslutning på oppholdet, sier Kristin Hellebust.

«Free Jimmy» deltok også i festivalprogrammet «Kritikeruken». Også her var filmen valgt til avslutningsfilm torsdag, og deltok derfor ikke i selve konkurransen. Folkene bak «Free Jimmy» har i Cannes vært i forhandlinger med en rekke land om videresalg.