Vitne så signalfeil ved Rustad stasjon

HAMAR (Dagbladet): Jon Roar Stensby (35) passerte Rudstad stasjon om morgenen 4. januar, bare fem timer før togtragedien inntraff. Det han så, kan velte teorien om at lokføreren i det nordgående ulykkestoget kjørte mot rødt. Dersom hans vitneobservasjon er korrekt, viste lyssignalene på Rudstad grønt da det skulle være rødt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Stensby var på vei fra Elverum til Rena da han passerte Rudstad stasjon omkring klokka 08.15 ulykkesdagen. I mørket ser han innkjørssignalet sør for stasjonen lyse grønt, og bommene ved planovergangen står oppe. Han ser også bakenden av et tog nord for signalet. Toget beveger seg nordover. Stensby ser toget passere de to utkjørssignalene nord for stasjonen, som begge lyser grønt.

Selv om toget passerer, skifter ikke de to signalene til rødt, slik de skal.

Stensby ser nok en gang de to signallysene idet han passerer like ved dem. Toget har da for lengst passert stasjonsområdet. Signalfargen er fremdeles grønn.

Toget Stensby hevder å ha sett, er trolig regionstog 2381 fra Hamar til Røros. Det passerte Rudstad om lag klokka 08.15 på ulykkesdagen.

Kan gi svaret

Når et tog passerer et grønt signal, skal signalet bli rødt. Stensbys opplysninger kan gi svaret på hvordan det nordgående ulykkestoget kunne kjøre fra stasjonen. Jernbaneverket forklarer i sin rapport at den sannsynlige årsaken til ulykken er at nordgående tog kjørte på rødt, og at det ikke er noen feil ved signalanlegget.

Det nye vitnemålet hevder det stikk motsatte: At signalet har vist grønt når det skal være rødt, både nord og sør for stasjonen. Det åpner for muligheten at nordgående tog har kjørt mot et katastrofalt feilaktig grønt lys. 19 mennesker mistet livet i ulykken ved Åsta.

Helt sikker

- Når den første akslingen på lokomotivet passerer et signal, skal signalet falle i rødt. Det skal ikke finnes noen mulighet for at lyset forblir grønt, sier regiondirektør Håkon Grimstad ved Jernbaneverket, region nord.

- Jeg bruker om lag 25 sekunder på å kjøre strekningen forbi stasjonen, og kjører i 80. Hele tida er lysene grønne. Jeg er helt sikker på det jeg så. Som drosjesjåfør har jeg lært meg å være observant, og fra tidligere er jeg kjent med hvordan et togsignal skal fungere. Jeg sa ikke noe da jeg så de grønne signalene, men da jeg hørte om ulykken seinere på dagen, fortalte jeg det til kollegene mine, sa Stensby.

Stensby ble oppført som et seint og overraskende vitne for regjeringens granskningskommisjon, som tydelig var meget interessert i vitnemålet.

Kommisjonsmedlemmene flokket seg engasjert rundt ham da han stedfestet sine observasjoner på et kart. Hans vitnemål om unormal signalaktivitet underbygges av andre vitner.

Ikke normalt

Lokomotivføreren Ulf Anders Sætre (42) kom fra nord mot Rudstad stasjon ved 06.20-tida ulykkesdagen. Han kjører inn på stasjonen på grønt innkjørssignal, og legger straks merke til at utkjørssignalet i sørenden allerede står i grønt.

- Det er ikke normalt, og jeg stusset på dette i ettertid. Utkjørssignalet pleier å stå i rødt, og vi pleier å kjøre det grønt, sa Sætre til kommisjonen.

Med det mener han at signalet skifter fra rødt til grønt først når toget nærmer seg utkjørssignalet.

- Vi oppfatter disse opplysningene som meget interessante, sier etterforskningslederen, politiinspektør Rolf Thorsen.

Utenkelig

Dersom det viser seg at det var feil på signalene, slår det beina under Jernbaneverkets foreløpige rapport om ulykken. Der får lokføreren skylda for å ha kjørt på rødt.

- Vi avventer politiets og granskingskommisjonens konklusjoner, sier informasjonsdirektør Sigurd Sandvin i Jernbaneverket.

- Dette er en teknisk feil som ikke skal kunne skje, sier forbundssekretær Arne Drabløs i Norsk Jernbaneforbund.