DUNDRET UT I VANNET: Tre mennesker mistet livet. Sporbremsen løsnet før vognene begynte å rulle. Foto: Øistein Norum Monsen/Dagbladet
DUNDRET UT I VANNET: Tre mennesker mistet livet. Sporbremsen løsnet før vognene begynte å rulle. Foto: Øistein Norum Monsen/DagbladetVis mer

Vogn 16 ble hektet på - så begynte dødsferden

Sporbremsen løsnet etter at siste vogn ble hektet på.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): Det sier Kurt A. Olsen, avdelings- direktør i Havari- kommisjonen, til Dagbladet i 02-tida onsdag kveld. Olsen har endelig kunnet avslutte en lang, intens kveld med undersøkelser.

- Den siste vogna, vogn nummer 16, ble hektet på av et skiftelokomotiv. Lokomotivet trakk seg ut, og vogna hang fast til de 15 andre. Men kort tid etter løsnet sporbremsen og vognene begynte å rulle, sier Olsen til Dagbladet.

Tidligere i kveld ble det spekulert i om det var en menneskelig svikt involvert i foranledningen til tragedien. Olsen vil ikke dra noen konklusjoner i om det fatale skjedde i operasjonen der lokomotivet trakk seg ut.

Mennesker- Det er alltid mennesker involvert på et tidspunkt, men det blir feil å konkludere i om det er en menneskelig eller teknisk svikt nå, sier avdelingsdirektøren.

Sporbremsen fungerer ifølge Olsen gjennom en luftmekanisme, som «fester» vognene til sporet. Disse bremsene fungerer annerledes enn det fulle bremsesystemet når toget er i gang, ifølge Olsen.

- Et tog med lokomotiv er det bremser på hver vogn. Det blir feil å kalle sporbremsen bare en parkeringsbrems, men det er nok en slags avansert parkeringsbrems, utdyper Olsen til Dagbladet.

Ifølge VG var operasjonen utført tilsynelatende etter boka.

Ikke nødbremsNår det pågår skifting av vogner på en godsterminal, er luftbremsene satt ut av funksjon, opplyser direktøren i Statens jernbanetilsyn, Erik Ø. Johnsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han sier at denne type bremser er avhengig av at vognene er koblet til et lokomotiv. Derfor er det andre bremsesystemer og rene manuelle operasjoner som benyttes under skiftearbeid på terminalene.

- Når lokomotivet ikke er tilkoblet, er det heller ikke automatisk nødbremsing på vognene. Det er helt i samsvar med gjeldende forskrifter, sier Johnsen til NTB.

Tre menn mistet livet i de 16 godsvognenes ville ferd. To menn (65 og 40) og en kvinne (35) er skadd.

Kvinnens tilstand er kritisk.

LØP LØPSK: Vognene har ikke nødbrems når lokomotivene ikke er koblet til. Foto: Torbjørn Grønning/Dagbladet
LØP LØPSK: Vognene har ikke nødbrems når lokomotivene ikke er koblet til. Foto: Torbjørn Grønning/Dagbladet Vis mer