Voi, voi, så fort det går

– Vi har mye å hente på driftssiden, innrømmer Voi-sjefen om elsparkesykkelkaoset i Oslo. Nå reduserer bedriften til gangfart på Karl Johan.

INNFØRER SAKTESONER: - Mange av ulykkene rammer brukere som har benyttet sparkesykkelen færre enn ti ganger, og i alkoholpåvirket tilstand. Foto: Steinar Daltveit / Voi
INNFØRER SAKTESONER: - Mange av ulykkene rammer brukere som har benyttet sparkesykkelen færre enn ti ganger, og i alkoholpåvirket tilstand. Foto: Steinar Daltveit / VoiVis mer

(Finansavisen): I juli ble nær fem personer på skadet elsparkesykkel – pr. døgn. Til sammen er 337 personer skadet i slike ulykker fra april til juli, 21 av dem alvorlig.

- Hvordan føles det å ha skapt et folkehelseproblem?

- Fra vår side tar vi dette problemet på alvor. Vi jobber vi med å forbedre produktet, utdanne brukerne og forbedre infrastrukturen. Det hjelper når syklene brukes i avskjermede sykkelfelt, men ulykker kan dessverre skje med alle former for transport, sier Fredrik Hjelm, adm. direktør i Voi.

Elsparkesykler i Oslo sentrum ble tillatt i mars i år. Siden har seks selskaper og flere hundre elsparkesykler inntatt gatene i hovedstaden.

Svenske Voi er én av sparkesykkeloperatørene. Denne uken var Hjelm i Oslo for å delta på en byutviklingskonferanse.

Innfører saktesoner

- Hvilket ansvar føler du selv for skadene?

- Vårt mål er null ulykker, og vi må gjøre alt vi kan for å hindre personskader. Vi er den første elsparkesykkelaktøren i Skandinavia som innfører saktesoner. Det innebærer maksfart på 6 km/t i en rekke områder, for eksempel i Karl Johans gate.

I Sverige legger Voi ut et trafikkurs på nettet. Der kan du bestå en prøve for å få lavere leiepris på Voi-scooterne. Om det samme skal innføres i Norge er foreløpig uklart.

- Mange av ulykkene rammer brukere som har benyttet sparkesykkelen færre enn ti ganger, og i alkoholpåvirket tilstand.

- Hva med irritasjonen og uhellene som oppstår når folk snubler i sparkesykler som kundene dine har slengt fra seg? Er det ditt ansvar?

- Min foreløpige konklusjon er at vi har mye å hente på driftssiden. Men dette er en veldig ung industri. Vi startet opp i Oslo for seks måneder siden, og vi har holdt på i Stockholm i et år. Ingen er mer urolige for slike problemer enn oss, og vi må løse dem.

- Tar du noe selvkritikk for dette kaoset?

- Kaos er ditt uttrykk, men det er en industri med noen barnesykdommer. Vi jobber sammen med andre sparkesykkelaktører og med kollektivtrafikken for å skape bedre ordninger.

- Vi er en del av løsningen

- Hva konkret vil du gjøre?

- En mulighet kan være å innføre stasjoner der sparkesyklene kan parkeres. Det er neppe hensiktsmessig å gjøre dem helt bundne til stasjonene, men det kan bli en slags hybridmodell.

- Hva er Vois største problemer nå?

- Sparkesyklene synes i bybildet, og i likhet med andre ønsker vi byer med ordning og reda. For oss som bedrift er den operasjonelle kompleksiteten stor. Vi har flere titusentalls elsparkesykler i Europa. Det er flere enheter enn Europa, Hertz og Avis opererer.

- Utleie av elsparkesykler er ikke lenger lov i Trondheim, har kommunen bestemt. Frykter du å bli kastet ut fra Norge?

- Nei. Oslo og andre europeiske byer har et transportproblem. Det handler om at man må redusere avhengigheten av bil. Sammen med blant annet sykkel, elbil og kollektivtrafikk er vi en del av løsningen på det problemet.

Taper penger

- Hvordan ser utrullingsplanen ut fremover?

- Vi er i diskusjoner med flere norske byer. Vi er interessert i å starte i Bergen, Stavanger, Trondheim, Haugesund og flere andre steder, men vi har ingen bekreftede avtaler ennå.

Finansavisen skrev i mars at Voi har fått med seg norske investorer i en emisjon, som priser selskapet til 950 millioner kroner.

- Trenger dere penger nå?

- Vi har godt med kapital og skal klare oss en stund. Kapitalbehovet fremover avhenger av ekspansjonstakten i nye markeder. På bynivå begynner vi å se lønnsomhet, for eksempel i Stockholm.

Flere økonominyheter:

Prishopp på villa - steg 9 millioner på to år
Drømmetreff - har tjent 164 mill. på lakseaksjer