URO: Streiker og protester har nådd industribedrifter i Sør-Kina de siste ukene. Svakere økonomisk vekst øker frykten for mer alvorlige konflikter.
Foto: Heiko Junge / SCANPIX .
URO: Streiker og protester har nådd industribedrifter i Sør-Kina de siste ukene. Svakere økonomisk vekst øker frykten for mer alvorlige konflikter. Foto: Heiko Junge / SCANPIX .Vis mer

Voksende sosial uro i Kina

Industribedrifter streiker og protesterer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Streiker og protester har nådd industribedrifter i Sør-Kina de siste ukene. Svakere økonomisk vekst øker frykten for mer alvorlige konflikter.

Arbeidere ved en dieselmotorfabrikk i Kina var denne uka i samtaler med ledelsen etter flere dagers protest. Samtidig pågår det flere streikeaksjoner blant kinesiske drosjesjåfører.

Så langt har arbeidskonfliktene vært knyttet til enkeltbedrifter. Men arbeideruro har blitt vanligere de siste årene, og arbeidere virker stadig mindre redde for å gjennomføre aksjoner.

Blokkerte veier

Ved Yangdong dieselmotorfabrikk i Jiangyan by i Jiangsu-provinsen har 2.000-3.000 arbeidere blokkert veier og gater, omringet myndighetenes kontorer og ropt slagord som «Redd arbeidsplassene våre», forteller en lokal innbygger til nyhetsbyrået Reuters.

Det har også gått rykter om at arbeiderne kidnappet en av fabrikkens ledere, men dette benektes av politiet.

- Hovedproblemet er sviktende overskudd og pensjoner bedriften skylder som ikke er blitt utbetalt, sier en kvinnelig arbeider på fabrikken.

Drosjestreiker

En bølge av uro går blant landets drosjesjåfører som ikke bare opplever et stressende yrke i en stadig økende trafikk, men også sliter med økende utgifter og konkurranse fra piratdrosjer.

Det foreløpig siste eksempelet er en streik i byen Sanya på ferieøya Hainan utenfor kysten av Sør-Kina, der streikende angrep og ødela to drosjer der sjåførene nektet å delta i aksjonen. 21 personer ble arrestert. Det skal være 1.200 registrerte drosjer i byen og myndighetene innrømmet tidligere i uka at ikke en drosje var å se på gatene.

Aksjonen kom bare dager etter at over 9.000 sjåfører aksjonerte i to dager i millionbyen Chongqing. Over 100 drosjer ble ødelagt av streikende sjåfører sammen med tre politibiler. En tredje drosjestreik i den nordlige Gansu-provinsen ble avblåst etter at myndighetene la fram en plan for å fjerne provinsens 700 piratdrosjer.

Ti andre drosjestreiker i Kina siden 2004 har omfattet fra 100 til 10.000 sjåfører, ifølge organisasjonen China Labour Bulletin (CLB), som opererer fra Hongkong. Ifølge CLB har bussjåfører i provinshovedstaden Chengdu i Sichuan-provinsen også innledet aksjoner for høyere lønn.

Svekkelse

The New York Times gjengir offisielle tall om at 67.000 kinesiske fabrikker har stengt dørene og stoppet produksjonen i første halvår 2008. Det er ikke oppgitt noe antall over berørte arbeidere, men det er åpenbart at millioner er rammet. Ofte fører stenging til protester og sammenstøt med politiet.

Den økonomiske nedgangen i år begynte før finanskrisen slo ut i full blomst. Blant annet er tekstilindustrien rammet, og Kinas regjeringskontrollerte fjernsyn rapporterte i september fra silkehovedstaden Shengze at særlig små og mellomstore bedrifter reduserte produksjonen eller stengte. De første som fikk sparken, var migrantarbeidere fra landsbygda, skriver CLB.

Når finanskrisen kommer for fullt, vil den direkte og indirekte også ramme Kina i form av redusert eksport, som igjen kan føre til flere arbeidsløse, stengte fabrikker og mer uro.

- Feie for egen dør

Kinas president og partileder Hu Jintao har formulert målsettingen om å bygge et harmonisk og moderat velstående samfunn. All sosial uro er i strid med dette. Derfor er også prioriteringen klar for hjelpetiltakene som Kinas regjering har iverksatt eller planlegger.

- Kinas prioritet er å feie for egen dør, sa en talsmann for Kinas utenriksdepartement i uka som gikk.

- Jeg tror det er det mest effektive bidraget Kina kan gi for å komme over finanskrisen. Det vil bidra til en sunn og jevn utvikling av verdensøkonomien, sa talsmann Qin Gang.

Regjeringens prioriterte områder for hjelpepakken på 4.000 milliarder kroner er derfor store, offentlige byggeprosjekter, skattereduksjon, sosiale programmer og avgiftsletter for eksportindustrien.

NTB