UTFORDRER: Dagligvareutfordrer Iceland håper å åpne flere butikker i år. Foto: Iceland.
UTFORDRER: Dagligvareutfordrer Iceland håper å åpne flere butikker i år. Foto: Iceland.Vis mer

Vokser fortere enn tenkt

Etter å ha åpnet to Iceland-butikker mener Geir Olav Opheim bestemt at norske kunder vil ha frysevarer. – En ny butikk vil komme tidligere enn antatt, sier Opheim.

(Finansavisen): Få mente det var mulig å starte en ny dagligvarekjede i Norge, i et marked preget av store aktører med milliardomsetning og etableringshindre som tilgang til egnede lokaler og stordriftsfordeler i innkjøp.

I alle fall ikke en dagligvarekjede som i hovedsak ønsker å selge importerte frysevarer.

Iceland åpnet sin første butikk i Asker i slutten av mai. Butikk nummer to åpnet dørene i Larvik i begynnelsen av juni.

- Det har gått helt supert, og det ser lovende ut. I testperioden er det viktigst for oss å se om folk liker og vil kjøpe produktene våre. Det ser vi at de gjør, sier Geir Olav Opheim, adm. direktør i Iceland.

- Så folk vil ha frysevarer?

- Det vil de, det er disse varene som selger absolutt best og mer enn vi trodde.

Opheim anslår at om lag 65 prosent av vareutvalget består av varer som ikke selges i andre norske dagligvarebutikker.

Håper å øke i år

Likevel mener han det er for tidlig å konkludere om hvorvidt det vil være en god idé å redusere utvalget av de typiske dagligvarene.

- På sikt tror vi at kundene vil handle mer ferskvarer og tørrvarer. Først ønsker de å teste ut de nye varene våre, sier Opheim.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ekspansjonsplanen er foreløpig ikke skrevet i stein, men var det opp til ham ville Opheim gjerne åpnet flere butikker i morgen. Første prioritet er å åpne flere butikker i det sentrale Østlandsområdet.

- Vi har ingen hast med å etablere oss, men samtidig er resultatene til nå så positive at en ny butikk vil komme tidligere enn antatt. Datoen er ikke satt, men vi leter aktivt etter lokaler, sier han, og legger til:

- Vi håper vi får åpnet flere butikker i år, men den beslutningen er ikke tatt.

Gjennomførte emisjon

Dagligvarekjeden Iceland har i dag over 900 butikker i Storbritannia og er etablert i totalt 10 land.

Opheim, tidligere Coop-topp og konsernesjef i Nortura, startet opp Iceland i Norge sammen med dagligvarekonsulentene Geir Myklebust og Ståle Werner Nielsen.

Etter en emisjonsrunde i første halvår i år er flere norske aksjonærer kommet til, men Opheim vil ikke opplyse hvor mye kapital som ble hentet inn.

- Vi har hentet inn nok til å etablere to butikker og drifte disse i en periode. Hvorvidt vi trenger ytterlige kapitaltilførsel avhenger av hvor raskt vi skal ekspandere. Skal vi vokse raskt må vi ha kapital, og av markedshensyn er det mye som taler for at det er lurt å vokse raskt, sier Opheim.

Venter underskudd

Han er fornøyd med utviklingen i snitthandel og at kundene stadig kommer tilbake, men ønsker flere kunder til butikkene.

- Markedsføringsbudsjettet er vesentlig mindre enn hos dagligvaregigantene. Vi jobber med å knekke koden for å se hvordan vi best kan nå ut til de som ikke kjenner til oss.

Opheim forventer røde tall på bunnlinjen både i år og neste år, til tross for at Iceland har en liten organisasjon og lave driftskostnader.

- Det har vi budsjettert med. Investeringene er mye større enn det to butikker kan betale inn, blant annet bygger vi opp en egen grossistvirksomhet.

En tredel av varesortimentet består av tollbeskyttede varer som kjøpes i Norge.

- Vi er fornøyd med leverandørene vi har skrevet innkjøpsavtale med, som gir marginer som tyder på at vi får konkurransedyktige betingelser. Våre priser er på nivå med andre lavpriskjeder, hevder Opheim.

Andre økonominyheter:

Derfor bør du binde renten nå
- Oljeprisen kan falle til 20-30 dollar
Kjøper eiendom for rundt 225 mill.