Vokser fra leker

Barn forsvinner nå fra leketøysbutikkene allerede ved tiårsalderen. De går for digitale leker isteden.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Lekealderen synker. Før beholdt vi barna som kunder til de var både 12, 13 og 14 år. Nå mister vi guttene allerede i 9-10-årsalderen, mens jentene holder seg hos oss til de er rundt 11 år. Da tar PC-en og tekstmeldingene over, sier leder Einar Iversen i Bransjerådet for leker og hobby til Dagsavisen.

Samtidig er den elektroniske delen av leketøysmarkedet i sterk vekst. For mens femåringer fortsatt får Lego til jul, skal tiåringen ha noe med knapper og digitale lyder.

Om kort tid kommer rapporten «Digital barndom», som omhandler hvilken rolle teknologien spiller i barns oppvekst.

- At barndommen skal være død, synes jeg er en drastisk påstand. Jeg tror også at bruken av digitale medier blant de yngste er betydelig overdrevet, sier Petter Bae Brandtzæg ved SINTEF Tele og data, som deltar i forskergruppen bak rapporten.

Brandtzæg mener barn leker like mye som før, men ikke på samme måte.

- Data- og TV-spill er ikke en voksen lekeform. Det er bare en annen plattform for barna å leke på, sier han.

Han får støtte av psykolog Tor Endestad ved Universitetet i Oslo.

- TV- og videospill er på vei inn på barnerommet, men det er ikke dermed sagt at barna slutter å leke eller klatre i trærne, sier Endestad.

(NTB)