Vokser kraftig på stormote

Zizzi-butikkene økte omsetningen av moteklær i store størrelser med hele 27 prosent i fjor. I år åpner kjeden minst to nye butikker i Norge.

VIL EIE: For fire år siden hadde BGN Retail åtte egeneide butikker. Siden har antallet butikker økt til 33. Her fra butikken på Oslo City. Foto: Iván Kverme / Finansavisen
VIL EIE: For fire år siden hadde BGN Retail åtte egeneide butikker. Siden har antallet butikker økt til 33. Her fra butikken på Oslo City. Foto: Iván Kverme / FinansavisenVis mer

(Finansavisen): - Da jeg startet som kjedesjef i Norge for fire år siden hadde vi åtte egeneide butikker. Vi har siden tatt over franchisebutikker, og i dag har vi 33 egeneide butikker. I tillegg kommer én franchisebutikk i Trondheim, sier Gunn Inger Hansen, som er norgessjef i BGN Retail.

BGN Retail er eid av danske Ball Group, og favner de 33 egeneide Zizzi-butikkene i Norge. Zizzi satser på klær til kvinner i størrelse 42 og oppover.

Omsetningen i BGN Retail landet på 133,4 millioner kroner i fjor; en vekst på hele 27 prosent fra året før.

- Vi overtok to franchisebutikker i 2018. På sammenlignbare butikker var veksten for Zizzi på 6 prosent, og det er en god omsetningsøkning hvis man ser på tekstilbransjen generelt, sier Hansen.

- Hva er årsaken til at dere har valgt å satse på egeneide butikker fremfor franchise?

- Vi så at mange av våre franchisetagere hadde det tøft. I tillegg gir egeneide butikker oss mer kontroll både med hensyn til nettsalg, markedsføring og videre utvikling av Zizzi-konseptet, sier Zizzis norgessjef.

Fra minus til pluss

Det er tydelig at satsingen på egeneide butikker også har hatt en effekt på resultatet i BGN Retail. I perioden 2008 til 2015 gikk selskapet med tap, og det akkumulerte resultatet før skatt i denne perioden lød på minus 64 millioner kroner. Siden har omsetningen lagt kraftig på seg år for år, og de seneste tre årene har virksomheten generert plussresultater. I fjor endte resultatet før skatt på 6,2 millioner kroner.

- Vi har jobbet hardt de seneste årene med å snu resultatet fra minus til pluss. Det er flere faktorer som spiller inn her. Blant annet har vi satt en ny strategi for design og innkjøp, og er blitt mer oppdatert med hensyn til trender og mote. I tillegg følger vi opp butikkene på en annen måte nå enn før. Vi har rekruttert dyktige selgere i butikkene og tilbyr dessuten personlige stylingtimer. Dette setter kundene pris på, sier Hansen.

- Retail er en tøff bransje, og det har vært mange konkurser det siste året. Jeg er derfor ekstra stolt over det vi har fått til, fortsetter hun.

Hansen trekker også frem det faktum at Ball Group har gått fra fire merker til ett, Zizzi. Tidligere favnet Ball Group også merkene Culture, Pulz og Educe, som fokuserer på klær i standardstørrelser. I januar 2016 valgte selskapets hovedaksjonær, investeringsfondet Axcel, å selge disse tre merkene til DK Company. Ifølge den danske avisen Børsen skal prisen ha vært 60 millioner danske kroner.

Åpner flere butikker

- Skal dere åpne nye Zizzi-butikker i år?

- Ja, vi åpner en butikk i Bergen og en i Stavanger etter påske, og vi håper å åpne enda flere i løpet av 2019.

- Da forventer du kanskje omsetningsvekst også i år?

- Vi har budsjettert med en vekst på 3 prosent på sammenlignbare butikker i 2019, men har et mål om å klare å vokse enda mer, sier Hansen.

Ball Group ble etablert i 1988 som et privateid selskap. I 2007 ble selskapet kjøpt av det danske investeringsfondet Axcel.

Ball Group har til sammen 114 butikker i Danmark, Norge, Sverige, Finland og Nederland, og konsernomsetningen endte på 590 millioner danske kroner i 2018. Det er en vekst på over 20 prosent fra året før. Driftsresultatet før av- og nedskrivninger ble tredoblet i fjor, og endte på 51,5 millioner danske kroner.

Flere økonominyheter:

Nå kommer hoppet i boliglånsrentene
Sætre tjente 17,72 millioner kroner i fjor