- Voksne må ikke være feige

GJØVIK (Dagbladet): Glem den gamle autoritære stilen. Glem den frie barneoppdragelsen. Lytt til ungene, men tørr å være voksen nok til å ta avgjørelser enten du er mor, far eller lærer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Slik er oppskriften Britt Solheim, leder for Foreldreutvalget for grunnskolen (FUG), byr på i debatten om barn og grensesetting.

- Foreldre og lærere må ikke være feige. De må huske på at unger er unger. Uansett hvor flinke barn er til å argumentere, må voksne være voksne nok til å bestemme til slutt.

Flinke lærere

Bioingeniør Britt Solheim (49), som er valgt til foreldrenes øverste leder, har fulgt nøye med i utviklingen i norsk skole i mange år.

- Jeg har hatt tre egne barn og to fosterbarn og har hatt anledning til å se på nært hold hvordan skolen fungerer. Klart at det finnes noen uheldige unntak, men de fleste lærere er flinke til å håndtere unger.

Foreldresjefen medgir at hun også kjenner til lærere som ikke makter å sette de grensene de skal overfor elevene.

- Enkelte lærere blir for demokratiske. De behandler elevene som om de var voksne. Når slike lærere får problemer med å holde ro i klassen, går de til motsatt ytterlighet og blir ekstremt strenge mot elevene. Det skaper naturlig nok forvirring og utrygghet hos barna, som igjen kan føre til at de mister respekten.

Men som sagt; mitt inntrykk er at lærerne stort sett har et reflektert forhold til unger og ungdom, sier Britt Solheim.

Hun tar til orde for å innføre situasjonsbestemt barneoppdragelse, som en parallell til arbeidslivets situasjonsbestemte ledelse.

Absolutter

- På enkelte områder bør vi som voksne høre nøye på ungene, som for eksempel når det gjelder valg av klær og utstyr. Ikke ved at vi skal akseptere alt de foreslår om for eksempel kjøp av merkeklær. Men det kan hende at ved å lytte til dem vil de bli mer fornøyde og prisen nødvendigvis ikke høyere.

På andre felter mener jeg at det ikke skal være noe slingringsmonn. Ved grensesetting og oppfølging i forhold til alkohol og narkotika må det være absolutter.
FUG-lederen tror mye handler om selvtillit hos foreldrene, til å tørre å være foreldre.

- Kanskje har vi vært så opptatt av å være demokratiske overfor ungene at vi har glemt at vi faktisk har et bredere erfaringsgrunnlag enn dem?

Solheim mener en del foreldre trenger hjelp til å bygge opp autoriteten sin igjen.

- Det kan være vanskelig hvis de har latt den glippe. Jeg tror at foreldre kan trenge støtte i oppdragerrollen. Samtalegrupper kan være til stor hjelp. Før hadde foreldrene flere generasjoner rundt seg til å støtte seg på. Nå er mange helt alene om ansvaret.