Voksne menn er mobilverstinger

En ny undersøkelse viser at menn mellom 35 og 49 år oftere enn andre opplever farlige situasjoner i trafikken, som følge av mobilbruk.

NÆRT HOLD: Musadiq Shah (31) er drosjesjåfør i Oslo og broren Waqasb har tidligere jobbet med transport. De ser daglig trafikkfarlige situasjoner som oppstår når sjåfører snakker i mobiltelefon framfor å følge med i trafikken. De er begge enig i at mobilbruk i bil blir strengere regulert.  Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET
NÆRT HOLD: Musadiq Shah (31) er drosjesjåfør i Oslo og broren Waqasb har tidligere jobbet med transport. De ser daglig trafikkfarlige situasjoner som oppstår når sjåfører snakker i mobiltelefon framfor å følge med i trafikken. De er begge enig i at mobilbruk i bil blir strengere regulert. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADETVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Analysebyrået YouGov gjennomførte i mai en undersøkelse på vegne av forsikringsselskapet Codan. 1007 menn og kvinner ble spurt om sine mobilvaner i forbindelse med bilkjøring.

Èn av fire har opplevd en farlig sitasjon som følge av tasting bak rattet, ifølge undersøkelsen.

Yrkessjåfører Brødrene Shah er har begge erfaring fra transportbransjen. De opplever daglig farlige situasjoner som oppstår i trafikken på grunn av uoppmerksomme bilister som snakker i telefon.

- Senest i dag måtte jeg bråbremse da en dame kjørte i en rundkjøring og snakket i mobiolen samtidig sier Musadiq Shah (31) som er drosjesjåfør i Oslo.

Yrkessjåføren har telefonen i lommen, koblet til et trådløst sett som han kan fjernstyre mobilen med.

- Jeg bruker ikke telefonen når jeg kjører, sier Shah.

Begge brødrene er glad for at mobilbruk i trafikken skal håndheves hardere.

Farlig tasting Skadesjef for motor i Codan Forsikring Arild Lund sier at de stadig har saker om folk som har vært i ulykker, der mobilbruk kan være en medvirkende årsak.

- Det er nok store mørketall. Det betraktes som grov uaktsomhet om man mister kontrollen i trafikken, og da betyr det mye for utbetalingen av forsikringspenger, sier Lund.

Advarer mot uaktsomhet Politiinspektør Olav Markussen i Utrykningspolitiet synes antallet som har opplevd farlige situasjoner i trafikken er høyt, uansett alder.

- I trafikken er det grunnleggende at man er aktsom og varsom, om man retter oppmerksomheten bort fra veiene og over på noe annet, så kan det være farlig, sier Markussen.

Han tror de fleste vet at man ikke skal holde telefonen til øret bak rattet, men er usikker på om alle vet hvor langt regelen går.

PÅ VEIEN: Musadiq Shah (31) er drosjesjåfør i Oslo og broren Waqasb har tidligere jobbet med transport. De ser daglig trafikkfarlige situasjoner som oppstår når sjåfører snakker i mobiltelefon framfor å følge med i trafikken. De er begge enig i at mobilbruk i bil blir strengere regulert.  Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET
PÅ VEIEN: Musadiq Shah (31) er drosjesjåfør i Oslo og broren Waqasb har tidligere jobbet med transport. De ser daglig trafikkfarlige situasjoner som oppstår når sjåfører snakker i mobiltelefon framfor å følge med i trafikken. De er begge enig i at mobilbruk i bil blir strengere regulert. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET Vis mer

- Det eneste du får lov til nå er samtale med tale, og med håndfri. Du får ikke bruke verken Facebook eller sms, sier Markussen.

Han understreker at det aldri er lov å holde telefonen opp mot øret når du er bak rattet.

- Har du telefonen i en holder, kan du taste på den for å slå et telefonnummer eller ta i mot en samtale. Du kan ha mobiltelefonen hvor du vil, men om den ikke er i en holder må du fjernstyre den på en eller annen måte, sier han.

Det betyr at om du har mobiltelefonen i setet ved siden av de, så er det ikke lov å taste på den.

Å snakke i mobiltelefon mens man kjører, uten håndfri-utstyr, har vært forbudt siden 1999. 14 år senere har også tasting på mobiltelefonen blitt forbudt.

Overtredelse av forbudet straffes med bot på 1300 kroner.

ADVARER: Politiinspektør Olav Markussen i Utrykningspolitiet synes antallet som har opplevd farlige situasjoner i trafikken er høyt, uansett alder. Foto:Per-Åge Eriksen / SCANPIX
ADVARER: Politiinspektør Olav Markussen i Utrykningspolitiet synes antallet som har opplevd farlige situasjoner i trafikken er høyt, uansett alder. Foto:Per-Åge Eriksen / SCANPIX Vis mer