I STRID MED VENTELO: Idar Vollviks mobilselskap Ludo begjæres konkurs på bakgrunn av at de skylder Ventelo mellom 15 og 20 millioner, skriver Dagens Næringsliv i dag. Nå slår Vollvik tilbake. Foto: Jørn H. Moen / Dagbladet
I STRID MED VENTELO: Idar Vollviks mobilselskap Ludo begjæres konkurs på bakgrunn av at de skylder Ventelo mellom 15 og 20 millioner, skriver Dagens Næringsliv i dag. Nå slår Vollvik tilbake. Foto: Jørn H. Moen / DagbladetVis mer

Vollvik: - Ventelo er sleipe

- De prøver å knekke min troverdighet. Men jeg er klar for rettssak, sier Ludo-gründer Idar Vollvik.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Dagens Næringsliv skriver i dag at Idar Vollviks selskap Ludo begjæres konkurs av Ventelo.

Ludo har leid mobilnett av Ventelo, som har mellom 15 og 20 millioner kroner til gode hos Vollviks selskap, ifølge avisa.

- De er sleipe I flere måneder har Vollvik prøvd å få til en refinansiering av mobilselskapet Ludo, som ikke har vært i nærheten av å tjene penger. Men han har ikke lykkes, skriver Dagens Næringsliv.

Nå slår Vollvik tilbake:

- Ventelo er sleipe. Jeg er klar til å gå til rettssak mot dem. Selv er jeg ikke bemidlet nok til dette, men jeg vet at mine eiere støtter meg dersom det kommer til en rettssak, sier Vollvik til Dagbladet.

Han sier også at han kommer til å begjære Ventelo konkurs fordi det er Ventelo som skylder ham penger, ikke omvendt, ifølge Vollvik.

- Vært tålmodig lenge Ventelo kommer derimot med en ganske annen versjon av saken:

- Vi har vært tålmodig lenge, men Ludo Mobil kan ikke drive for vår regning, sier kommunikasjonssjef Heidi Egede-Nissen i Ventelo.

Angående en mulig rettssak sier hun:

- Vi har ikke fått noe krav fra Vollvik eller varsel om konkursbegjæring fra ham. Dette ser vi som helt useriøst. Dersom det kommer et formelt krav fra Ludo Mobil, vil vi håndtere det på en normal måte.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Føler seg lurt Idar Vollvik opplyser at han føler seg lurt av Ventelo. Han mener selskapet har solgt selg selv og Ludo Mobil til en ny leverandør uten å kredittere det Ludo Mobil har krav på.

- Derfor har de nye kjøperne fått en helt uriktig pris for selskapet. I tillegg har Ventelo kopiert min prisplaner og sånn sett rappet min markedsidé. Det er et ganske skittent spill de bedriver, sier Vollvik.

Han mener det nå brenner under føttene på Ventelo.

- De gjør alt for å svekke min troverdighet, sier Vollvik.

Egede-Nissen sier at hun ikke ønsker å diskutere med Vollvik på et så lavt nivå, og at selskapet forholder seg til realitetene.

Benekter at Ludo Mobil stenges På Ventelos nettside står det at Ludo Mobil vil bli stengt og at det jobbes for å få på plass andre løsninger for kundene.

- Det stemmer ikke at Ludo Mobil skal stenges på det nåværende tidspunkt. Men hva som skjer om noen dager kan jeg ikke si noe om, sier Vollvik.

- Skjønner du at dette er frustrerende å forholde seg til for dine kunder?

- Det smerter meg at kunder lurer på hva som skjer nå. Heldgivis har vi fått mange støttende henvendelser, sier Vollvik.

Post- og Teletilsynet (PT) skriver på sine nettsider at Ludo Mobil ikke lenger har noen avtale om kjøp av tjenester som er nødvendige for å tilby mobiltjenester til sluttbrukere.

Avtalen sagt opp - Vi sa opp avtalen med Ludo Mobil i fjor sommer. Vi har også gitt Vollvik tilbud om å inngå en ny avtale, men han har ikke klart å stille til veie tilstrekkelig sikkerhet. Fristen for å tegne ny avtale gikk ut 31.12.2011, sier Egede-Nissen i Ventelo.

Hun understreker at Vollvik ikke har varslet sine kunder om denne situasjonen, slik loven krever. Derimot har Ventelo hatt kontinuerlig kontakt med norske myndigheter gjennom PT i denne saken, ifølge henne.

- Siden 1.januar har Ventelo holdt kundene i Ludo Mobil oppe. Det kan vi ikke fortsette med, sier Egede-Nissen.