Volvo blir tiltalt

PARIS/OSLO (Dagbladet): Volvos franske filial Volvo France vil bli stilt for retten for «uaktsomt drap» på to små barn, forårsaket av en bremsefeil som fabrikken skal ha kjent til at finnes på mange biler.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Skal ha skjult alvorlig bremsefeil

15. og 31. mai er direktøren for Volvo i Strasbourg og representanter for Volvo France innkalt til forhørsdommer Steffanus i Saverne, øst i Frankrike. De vil der bli etterforsket for «uaktsomt drap og medvirkning», skriver avisa Le Parisien.

17. juni 1999 kom Catherine Kohtz (50) kjørende i sentrum av byen Wasselonne. Plutselig mistet hun kontrollen, traff fortauet og kjørte på tre barn som lekte der. Patricia Jaeger, 10, døde momentant, Miguel Antunhs døde tre dager seinere og hans bror Grégory, 9, ble alvorlig såret.

Ikke trodd

- Ingen trodde noe på at jeg ikke hadde bremser lenger, forklarer Catherine Kohtz.

Hun ble først mistenkt, men dommeren ble skeptisk og ba om en grundig undersøkelse av bilen. Den påpekte alvorlige feil med bremsene. Den skyldes sannsynligvis en komponent som ble glemt ved monteringen.

Le Parisien har offentliggjort et dokument som viser at fabrikanten skal ha kjent til feilen i minst fire år og at den gjaldt hele 180000 biler.

- Volvo tok sjansen på å drepe barn for å beskytte sitt image. Det er utilgivelig, sier Kohtz' mann Hartmut, kunde hos Volvo siden 1980.

Ikke kjent

- Vi har ikke tilgang på rapporten og kan ikke besvare påstander når vi ikke har sett den. Men politiet har tidligere ikke påstått at det var bremsefeil på ulykkesbilen, sier Volvos informasjonssjef for personbiler, Ingmar Hesslefors

- Det er ikke korrekt at det fins biler med feilaktige bremser, og at vi har visst det. Dette er ikke sant. Da hadde vi tilbakekalt bilene til reparasjon, sier Hesslefors.

Men i stedet skal Volvo ha utført reparasjonen når bilene var på service, uten at det ble nevnt på regninga. Men Volvo skal ha gjort enda en feil i rundskrivene som ble sendt til verkstedene: Beskrivelsen over hva som skal rettes opp, var så dårlig at mange reparasjoner er utført feil.

Volvo France påpeker at firmaets teknikere ikke har kunnet undersøke bilen, som har vært beslaglagt av forhørsdommeren, og minner om at bremsene på ulykkesbilen var reparert i 1998. Ifølge Le Parisien ble det gjort feil under reparasjonen, nettopp på grunn av Volvos dårlige instruksjoner.

Det finnes sannsynligvis få biler av typen 850 TDI i Norge.

ULYKKESSTEDET: Volvoen som traff barna, etter ulykken i Strasbourg, Frankrike for nesten to år siden.