- Vondt å bli kalt gravskjender

- Det er voldsomt hardt å bli oppfattet som en gravskjender når man har ønsket å være åpen og vise ansikt. Men jeg angrer ikke. Det sier direktør i Jernbaneverket, Steinar Killi.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Som øverste sjef for Jernbaneverket og sikkerheten på jernbanenettet i Norge må han ta et tungt ansvar etter ulykken på Åsta, som krevde 19 menneskeliv.

Timene og dagene etterpå ble han bombardert med spørsmål om årsak. Killi valgte fra første stund å være tilgjengelig og svare på spørsmål.

- Vi ville vise ansikt og knytte ulykken til et ansvar. Derfor er det veldig vondt å bli oppfattet som gravskjender, sier Killi.

Det er den massive kritikken av den foreløpige ulykkesrapporten han har i tankene. Da uhellskommisjonen på rekordtid laget en foreløpig rapport, valgte Killi å offentliggjøre den. Rapporten er blitt slaktet for skylde på en avdød.

- Vi var fullstendig klar over at rapporten kunne misbrukes og bli misforstått. Men jeg tok beslutningen om at vi skulle offentliggjøre den. Jeg angrer ikke, sier Killi, som likevel er svært forundret over den sterke kritikken fra media.

Inn i marg og bein

- Hvordan reagerer du på at også etterlatte kritiserer deg for å skylde på lokføreren?

- Det er veldig vondt at de pårørende oppfatter det slik. - Dette er den tøffeste situasjonen jeg har opplevd som leder. Det går ikke an å legge den av seg når du kommer hjem; den går inn i marg og bein. Jeg føler at jeg har et stort ansvar. Det er jo helt feil at uhellskommisjonen frifinner oss helt. Derfor har jeg satt i gang en rekke tiltak i Jernbaneverket allerede.

Sint og fortvilet

- Etter planen skulle ATS vært installert på Rørosbanen høsten 1999. Men det skjedde ikke fordi leverandøren ikke kunne levere utstyret til avtalt tid. Hvilke tanker gjør du deg om det?

- Jeg blir sint og fortvilet. Det er et sammentreff av faenskap. Vi har drevet Rørosbanen i 125 år og har hatt ett dødsfall før denne ulykken. Så var vi nesten i land med det automatiske togstoppsystemet, men ble forsinket på grunn av leverandøren. Det er fortvilende.

- Mange opplever at etter ulykken skjer en ansvarsfraskrivelse og et svarteperspill.

- Jeg synes så langt ikke det er slik. Men det var veldig fornuftig å opprette en uavhengig granskingskommisjon.

«Jeg valgte full offentlighet selv om jeg visste at det ville bli tøffe personlige belastninger.»Steinar Killi

direktør i Jernbaneverket