Vraker billigmerker

Tre av fire kunder vil ikke kjøpe dagligvarekjedenes egenproduserte merker. Likevel får merkene Landlord, Diva, Eldorado, Hakon og Husets stadig større plass i butikkene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I en spørreundersøkelse utført av Forbrukerrapporten, svarer 81 prosent av de spurte at de foretrekker de gamle, kjente merkene framfor kjedenes egne billigmerker. 76 prosent mener billigmerkene har dårligere kvalitet enn andre merker.

- Folk tror lavere pris betyr lavere kvalitet. Men disse varene har akkurat like god kvalitet, om enn ikke akkurat samme smak som de kjente merkevarene. Det eneste vi sparer inn på er markedsføringen, sier informasjonsdirektør Bjørn Kløvstad i NKL Forbrukersamvirket til Dagbladet :på nettet.

Andre klager går ut på at satsingen på billigmerkene går på bekostning av bredden i butikkenes utvalg. 74 prosent av de spurte mener dette er en negativ utvikling.

- Utgangspunktet er helt feil. Vi erstatter ikke de mest kjente merkevarene med våre egne merker. Våre egne merker er et supplement til disse. Ingen butikker tør å hive ut de mest kjente merkene, men de mindre solgte kan jo forsvinne, sier Kløvstad.

(Dagbladet :på nettet/NTB)