DYSTER FRAMTID: Ryanair-sjef Michael O'Leary spår en dyster framtid for Bjørn Kjos og Norwegian. Foto: Yves Herman / Reuters / NTB Scanpix
DYSTER FRAMTID: Ryanair-sjef Michael O'Leary spår en dyster framtid for Bjørn Kjos og Norwegian. Foto: Yves Herman / Reuters / NTB ScanpixVis mer

Norwegian

Vraker Norge og spår Norwegian-konkurs

- Hvis de ikke klarte å tjene penger når oljeprisen var 40 dollar fatet, som i fjor, så er det uunngåelig når olja nå koster 80 dollar fatet.

Ryanair-sjef Michael O'leary varsler ifølge NA24 at selskapet vil vrake Norge i sin videre satsing.

- Vår satsing i Skandinavia vil være fra København og i Danmark. Det er ikke aktuelt å satse mer i Norge eller Sverige hvor de fortsetter å legge miljøskatt på fly, sier O'Leary i selskapets kvartalspresentasjon mandag, ifølge NA24.

O'Leary mener ifølge nettstedet at dette er en svært dårlig politikk. Han framstiller også passasjeravgiften som dobbeltmoralsk i et land «som tjener stort på å være en stor oljeeksportør».

- Hvis du skatter lufttransport, straffer du veksten. Men i Danmark, hvor de har sagt at de ikke vil innføre slik skatt, er det sannsynlig at vi vil gjenåpne basen i København, sier han.

VIL IKKE SATSE I NORGE: Ryanair-sjef Michael O'Leary sier det er uaktuelt å satse videre i Norge, som følge av beskatningen av lufttransport. Foto: Toby Melville / Reuters / NTB Scanpix
VIL IKKE SATSE I NORGE: Ryanair-sjef Michael O'Leary sier det er uaktuelt å satse videre i Norge, som følge av beskatningen av lufttransport. Foto: Toby Melville / Reuters / NTB Scanpix Vis mer

Spår Norwegian-død

Samtidig kommer han mandag morgen med nok et stikk mot lavpriskonkurrent Bjørn Kjos og Norwegian, som han mener kan vente seg dystre utsikter i vinter.

I et intervju med CNBC sier O'leary at han tar for gitt at flere av hans europeiske rivaler kommer til å gå konkurs i løpet av kommende vinter, som følge av de økte oljeprisene.

- Det er klart at 80 dollar per oljefat kommer til å ta knekken på europeiske selskaper i vinter, sier han og understreker at et slikt scenario forutsetter at oljeprisene holder seg på dagens høye nivå.

- Du tror Norwegian kommer til å gå konkurs? spør programlederen.

- Ja. Hvis de ikke klarte å tjene penger når oljeprisen var 40 dollar fatet, som i fjor, så er det uunngåelig (med konkurs, red.anm.) når olja nå koster 80 dollar fatet.

Han viser til at det også er snakk om flere andre selskap.

- Jeg vil ikke nevne alle på TV, men man må ikke være et geni for å se hvem som sliter.

- Har ikke filla peiling
Norwegians kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen beskriver O'Learys uttalelse som useriøs:

- Slike useriøse utspill har O’Leary kommet med i årevis. Han har åpenbart en agenda og er vel også sur fordi flere hundre av hans piloter har gått til Norwegian. Hos oss fortsetter vi som vanlig med å bygge et sterkt, bærekraftig og globalt selskap til det beste for kundene, de ansatte og alle aksjonærene, sier Sandaker-Nielsen til Dagbladet.

Det er langt fra første gang O'leary har spådd konkurrenten fra Norge nord og ned. Så seint som i mars i år sa han det samme under en konferanse i Brussel. Den gang var Norwegian-sjef Bjørn Kjos raskt ute med en kontring:

- Det er mange av pilotene hans som har begynt hos Norwegian, så han er vel litt sur. Dette har vært hans måte å drive på, men det er mange år siden vi sluttet å bry oss om hva han sier. Vi kan ikke å bruke tid på dette. Han sier det for å få medieoppslag om Ryanair. Men han har ikke filla peiling på Norwegian, sa Bjørn Kjos til Finansavisen den gang.

- Forbereder nytt Norwegian-bud
Mandag morgen melder den spanske finansavisen Expansion at flygiganten IAG, som blant annet eier British Airways, forbereder seg på å legge inn nok et bud på Norwegian, ifølge Financial Times.

Avisa, som ikke har noen åpne kilder å vise til, skriver at IAG forbereder et bud på 1,52 milliarder euro, etter å ha fått avslått to forsøk på oppkjøp den siste tida. Budet tilsvarer 330 norske kroner per aksje for Norwegian, som er et godt stykke over Norwegian-aksjen som stengte på rundt 250 kroner på Oslo Børs før helga.

- IAG må svare på spørsmål om sine planer. Det vi kan konstatere er at IAG har gått inn på eiersiden i Norwegian og i tillegg vist interesse for hele selskapet. Det betyr at et internasjonalt og profesjonelt luftfartskonsern har tro på Norwegians forretningsmodell og globale vekststrategi, sier Sandaker-Nielsen til Dagbladet mandag morgen.

Dersom nyheten skulle vise seg å stemme, så vil det være stikk imot signalene IAG-direktør Willie Walsh kom med på fredag.

- Dette er ikke en avtale jeg er nødt til å gjennomføre. Vi har uttrykt en interesse. Om de ikke ønsker å bli kjøpt av IAG, så er det greit. Jeg er ikke interessert i å gjøre noe fiendtlig, det er ikke min stil, sa Walsh til Reuters fredag.

Uttalelsen førte til et kraftig Norwegian-kursfall på Oslo Børs. Ved stengetid hadde aksjeverdien falt med 7,4 prosent siden starten av dagen, ifølge NTB.

Byr ikke på Norwegian

Det var imidlertid samme avis, Expansion, som for to uker siden kunne melde at et London-fond med eierandeler i flygiganten IAG oppfordrer selskapet til å samarbeide med Ryanair for å sikre et kjøp av flyselskapet Norwegian.

Tanken skulle ifølge avisa være at IAG beholder Norwegians langdistansedrift, mens Ryanair beholder kortrutene.

Muligheten for et slikt oppkjøp legges nå død av Ryanair-sjefen:

- Det kommer utvilsomt til å dukke opp oppkjøpsmuligheter framover, men vi vil ikke by på Norwegian eller Lufthansa, sier O'Leary mandag, ifølge NA24.

I begynnelsen av mai fortalte styret i Norwegian at de hadde avvist to konkrete bud fra IAG om kjøp av hele det norske selskapet.

- Budene er vurdert sammen med Norwegians finansielle og juridiske rådgivere og ble enstemmig avvist på grunnlag av at de verdsatte Norwegian og utsiktene til selskapet for lavt, fastslo Norwegian da.

Økt overskudd - økte bekymringer

Tilbake til Michael O'leary, som i dag kan feire at Ryanairs overskudd økte med ti prosent i siste regnskapsår - til tross for tusener av kanselleringer.

Flyselskapet fraktet ni prosent flere passasjerer, hvilket resulterte i et overskudd på 1,45 milliarder euro, det største årlige overskuddet for Ryanair hittil, ifølge NTB.

Men samtidig som at O'leary spår krevende tider for konkurrentene, er han også forberedt på at Ryanair vil kunne ende opp med å kjempe i motvind i åra som kommer.

Det er først og fremst stigende oljepriser og høyere personalkostnader som bekymrer selskapet. O'leary varsler at utgiftene kan stige med ni prosent, samtidig som overskuddet trolig vil falle.