JA TIL BATTERI - UTEN GPS: Politikerne i Ski vil ikke tildele tilskudd til elsykler med et kontrollregime som miljørådgiver og rådmann i kommunen foreslår.  Illustrasjonsfoto: Lise Åserud, NTB Scanpix.
JA TIL BATTERI - UTEN GPS: Politikerne i Ski vil ikke tildele tilskudd til elsykler med et kontrollregime som miljørådgiver og rådmann i kommunen foreslår.  Illustrasjonsfoto: Lise Åserud, NTB Scanpix.Vis mer

Vraker sykkel-GPS: - Vi vil ikke ha slik personkontroll

Og politikerne i Ski vil ikke ha et nytt byråkrati for tilskudd til elsykler.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det rødgrønne og sykkelvennlige flertallet i Ski kommunestyre kommer til å vrake kommuneadministrasjonen forslag om å «overvåke» med GPS innbyggere som får 5 000 kroner i kommunal støtte til å kjøpe elsykkel.

Etter rådmannens detaljerte forslag med krav til de som søker tilskudd, går det blant annet fram at kommunen vil vurdere å trekke tilbake støtten til de som ikke bruker elsykkelen minst 600 kilometer i året.

- Vi har bestemt oss for at det ikke blir aktuelt med GPS-kontroll av flere grunner. For det første ønsker vi ikke noen slik personkontroll og for det andre er det veldokumentert, blant annet av Transportøkonomisk institutt, at de som kjøper elsykkel for titusener av egne kroner virkelig bruker dem, sier leder i Utvalg for teknikk og miljø i Ski kommunestyre, Vetle Bo Saga (Ap) til Dagbladet.

Sammen med SV, MDG, Venstre og Senterpartiet har Arbeiderpartiet flertall, og kommer til å stoppe GPS-forslaget når utvalget skal behandle forslaget onsdag, før kommunestyret tar den endelige beslutningen neste onsdag.

Saga har ikke undersøkt hva de andre partiene mener.

- Vil ikke ha nytt byråkrati

Og han har med to grunner til for at forslaget blir vraket.

- Vi vil ha ekstratilskudd utover 5 000 kroner til transportsykler istedenfor til piggdekk og sykkelvesker. Og vi vil absolutt ikke opprette et nytt byråkrati rundt dette, sier Saga.

NEI TIL SYKKEL-GPS: Vetle Bo Saga (Ap), leder i Utvalg for teknikk og miljø i Ski kommunestyre. Foto: Ski kommune.
NEI TIL SYKKEL-GPS: Vetle Bo Saga (Ap), leder i Utvalg for teknikk og miljø i Ski kommunestyre. Foto: Ski kommune. Vis mer

Og spør samtidig: - Hvem skal bruke tid på å bestemme krav om tilbakebetaling for de som sykler mindre enn 600 kilometer? Skal de betale tilbake hele tilskuddet eller bare en andel?

Ski er den første kommunen etter Oslo som har vedtatt å støtte kjøp av elsykler utfra miljø- og transporthensyn, og Saga har registrert betydelig interesse også utenfor egen kommune.

Arkitekten: - Vil måle effekten

Miljørådgiver Anders Berggren er arkitekten bak rådmannens foreslåtte regelverk i Ski kommune, som politikerne nå vil vrake.

Han understreker at hensikten aldri har vært å overvåke elsyklistene.

Han har fått Datatilsynets støtte i at det er ok å registrere kjørelengde, men ikke hvor syklistene har kjørt.

- Hvordan har du kommet fram til at hver sykkel bør brukes minst 600 kilometer i året og hvorfor må søkere merke si fra om de skal ha matvarer eller treningstøy i sykkelveska?

- Poenget er å måle effekten av tilskuddene. Og vi har sett på andre måter enn Oslo tildelte pengene på. Der var det de første søkerne som fikk.De 600 kilometrene er regnet ut fra 20 kilometer i uka i åtte måneder minus ferie. Og hva søkerne har tenkt å transportere spør vi om for å danne oss et bilde av hvordan elsyklene blir brukt, for eksempel til trening eller for å handle matvarer, sier Berggren til Dagbladet.

- Hvor mye av tilskuddet på 5 000 kroner må syklistene bruke på GPS'en kommunen har foreslått?

- Først fant vi sånt utstyr til under tusenlappen. Og da tror vi ikke søkere ville reagert. Men vi har sett etterpå at en egnet, fastmontert GPS vil gjøre et større innhogg i tilskuddet enn det, sier miljørådgiveren, som tar til etterretning at politikerne ikke kommer til å følge hans modell.