Vrakrester funnet

Privatjet styrtet i Østersjøen, etter å ha fløyet som «spøkelsesfly» i flere tusen kilometer.

SPIRALMØNSTER: Cessna-maskinen begynte til slutt å fly i spiralmønster, før det ble borte fra sporingssidene. Grafikk: Flightradar24
SPIRALMØNSTER: Cessna-maskinen begynte til slutt å fly i spiralmønster, før det ble borte fra sporingssidene. Grafikk: Flightradar24 Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er uvisst hvorfor en østerriksk-eid privatjet litt før klokka 20 styrtet i Østersjøen, etter å ha fløyet flere tusen kilometer uten å la seg kontakte. Tilsynelatende har det fløyet av seg selv, som et «spøkelsesfly».

- De har lokalisert deler av flyet. Det ser ikke bra ut, sier Lina Buurstra, assisterende flyredningsleder ved den svenske hovedredningssentralen, til Expressen.

Det skal ha vært fire personer om bord.

FLYSTYRT: En privatjet med fire personer om bord styrtet i Østersjøen søndag 4. september, dette sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs om situasjonen. Vis mer

Spiralmønster

På sporingssider kunne man klart se at Cessna-maskinen passerte sørenden av den svenske øya Gotland, før det gikk inn i et spiralmønster og tapte høyde utenfor kysten av Latvia. Til slutt ble det borte fra oversiktene, og ble erklært styrtet.

Et fly fra den svenske kystvakta har sirklet over styrtstedet. De har observert oljesøl og vrakdeler i sjøen.

- Sjansen for å finne overlevende er minimal, sier Lars Antonsson ved den svenske hovedredningssentralen til Aftonbladet.

Grafikk: Flightradar24
Grafikk: Flightradar24 Vis mer

Ettersom styrten skjedde i latvisk farvann, er det Latvias redningstjeneste som har ansvaret for redningsaksjonen. Inntil videre er svenskene sterkt til stede med både helikopter og fly, og også Stena Line-ferja MS «Urd» har blitt forespurt om de potensielt kan bidra, ifølge Expressen.

Tok av fra Spania

Cessna-maskinen med fire personer tok av fra Jerez de la Frontera i Sør-Spania og skulle til flyplassen i Köln/Bonn. Etter kort tid forsvant imidlertid all kontakt med flyet, som etter hvert fløy forbi destinasjonen med kurs for Østersjøen.

Kampfly fra Spania, Frankrike, Tyskland og Danmark ble sendt opp for å undersøke, men ingen kunne observere noen i cockpiten.

En fulltanket Cessna Citation II-maskin har en rekkevidde på rundt 4500 kilometer. Dette samsvarer med distansen flyet tilbakela før det styrtet.

TRYKKFALL: I 2005 krasjet Helios' flight 522 45 kilometer utenfor Athen. Årsaken var at trykkfall slo ut flygerne og de fleste andre om bord. Foto: Louisa Gouliamaki / AFP / NTB
TRYKKFALL: I 2005 krasjet Helios' flight 522 45 kilometer utenfor Athen. Årsaken var at trykkfall slo ut flygerne og de fleste andre om bord. Foto: Louisa Gouliamaki / AFP / NTB Vis mer

Likhetstrekk

Årsaken til styrten er ikke kjent, men flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs har overfor Dagbladet trukket fram likhetstrekk med den såkalte Helios-ulykken i Hellas i 2005: Mannskapet ble slått ut av trykkfall i kabinen fordi en bryter var stilt feil. Flyet holdt seg i lufta til det gikk tomt for drivstoff og styrtet. Alle 121 om bord omkom.

I 1999 styrtet Learjeten med golfstjerna Payne Stewart og de fem andre om bord da trykkfall slo ut alle om bord. Også her fløy flyet til det slapp opp for drivstoff og krasjet i Sør-Dakota.

Elnæs advarer mot å trekke konklusjoner prematurt.

Den vanligvis velinformerte tyske storavisa Bild lener seg på anonyme kilder når de skriver at piloten meldte om trykkfall kort tid etter avgang.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer