- Vurderer å lease nye Dash 8-fly

SAS betrakter fremdeles Bombardier som «kvalifisert samarbeidspartner».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no:) Selv om konsernledelsen i SAS har uttalt at alle framtidige flygninger med selskapets 27 Dash 8-fly er stanset, utelukker ikke visekonsernsjef John Dueholm at de gamle Dash 8-flyene blir erstattet med nye fly av samme type.

- Q400-flyene har utviklet seg mye

- Vi fikk førstegenerasjon av Dash 8 Q400 i år 2000, men flyet har utviklet seg mye siden da. Senere generasjoner av flyet presterer like godt som alle andre flytyper, sier Dueholm til danske Politiken.

John Dueholm sier videre at han fremdeles anser Bombardier som en kvalifisert samarbeidspartner.

SAS har leaset de 27 nåværende Dash 8-flyene av Bombardier, og avtalene utløper i 2010, 2011 og 2012, skriver den danske avisa.

- Hvis vi fortsetter samarbeidet med Bombardier, håper vi at de vil ta tilbake de gamle flyene, slik at vi får nye fly som ikke har førstegenerasjonsflyenes begynnerfeil, utdyper Dueholm.

- Hypotetisk, understreker SAS

Konsernledelsen i SAS understreker overfor Dagbladet.no at selskapet ikke har noen konkrete planer om å lease nye Q400-fly nå.

- Vurderer å lease nye Dash 8-fly

- Dueholm diskuterte flere mulige framtidsscenarier med den danske avisa. Å lease nye Dash 8-fly er en av flere hypoteser som ble luftet, sier informasjonssjef Bertil Ternert til Dagbladet.no.

Ternert vil likevel ikke utelukke at SAS i framtida vil hente nye fly fra Bombardier.

- Nei, men det føles ikke veldig aktuelt akkurat nå.

Vil kreve mer enn 500 mill.

SAS har allerede krevd Bombardier for 500 millioner kroner etter Dash 8-havariene i Aalborg og Vilnius.

- Beløpet blir selvfølgelig større etter denne siste hendelsen, men det er for tidlig å si hva vårt endelige tap blir. Men angående de 500 millionene, går forhandlingene med Bombardier godt, og vi er nær å komme til enighet. Bombardier utviser stor forståelse for vårt krav, sier visekonsernsjefen i SAS til Politiken.

Informasjonssjef Bertil Ternert ønsker ikke å kommentere overfor Dagbladet.no hvor stort pengekravet mot Bombardier til slutt kan bli.

HAVARI:</B> Dette SAS-flyet hadde en tøff landing på Kastrup i helga.
Visekonsernsjef: John Dueholm.