Lista, 20070725. Fredag reise. Rånere på Lista. På Lista må man ha bil! Råning på rånestripa i Vanse, sladding, brenning av gummi. 

Foto: SIGURD FANDANGO / Dagbladet
Lista, 20070725. Fredag reise. Rånere på Lista. På Lista må man ha bil! Råning på rånestripa i Vanse, sladding, brenning av gummi. Foto: SIGURD FANDANGO / DagbladetVis mer

Vurderer å nekte unge menn å kjøre om kvelden

Stortingspolitiker vil «parkere» unge sjåfører.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

OSLO/TROMSØ (Dagbladet/Nordlys): Stortingsrepresentant Susanne Bratli (Ap) vil vurdere å nekte unge menn å kjøre bil etter mørkets frambrud.

- Vi ser at ungdom, og spesielt unge menn, er en utsatt gruppe. De står for sju prosent av trafikken, men 30 prosent av dødsulykkene. Det er ganske ekstremt, dermed mener jeg vi må se på spesielle tiltak for denne gruppa, sier Susanne Bratli (Ap), medlem av Stortingets transportkomité.

Gradert førerkort Hun ble inspirert av NRKs Brennpunkt-dokumentar «Råest bak rattet», og vil nå teste ut tre forslag rettet mot unge mannlige sjåfører: Alkolås, fartssperre og gradert fø rerkort hvor en begrenser kjøretid blant annet etter mørkets frambrudd og kjøring med passasjerer.

Hun mener det ikke bare er ungdommelig overmot og lite erfaring som gjør unge gutter til dårlige sjåfører, men at de også mangler fysiologiske forutsetninger til å kjøre bil før fylte 25.

- Forskning viser at visse områder i hjernen til unge gutter ikke er ordentlig utvikla før de er 25 år, noe som gjør at de leser trafikken dårlig og er en fare for seg selv og andre. Det er altså funksjoner i hjernen som ikke er på plass hos 18-åringene, sier Bratli.

- Burde man forby førerkortet til hjernen er fullt utvikla?

- Jeg tror det er enklere å få igjennom et prøveprosjekt med gradert førerkort, enn å nekte gutter førerkort før de fyller 25, sier Bratli.

- Ser svakheter Hun erkjenner at det er begrensninger ved forslaget. Blant annet kan det være et problem å nekte unge gutter å kjøre når det er mørkt, siden det er mørketid i mange deler av landet på vinteren.

- Jeg ser jo at det kan bli en utfordring i Tromsø og på Svalbard på vinteren, men vi må finne håndterbare løsninger. Det handler om at utfordringen er størst på kveldene i helgene, det er da det skjer flest ulykker.

- Men er det ikke tryggere for en ung sjåfør å kjøre med mor i forsetet, enn å være lovpålagt å kjøre alene til han blir 21 år?

- Jeg er ikke bastand på hvordan dette skal være innretta. Det er helt klart rom for forbedringer i forslaget, sier hun.

- Er ikke dette diskriminerende mot unge gutter?

- Jo, jeg forstår det. For min del kan dette også gjelde unge jenter om det er det som må til for å få igjennom et prøveprosjekt, sier Bratli, som legger til at man ikke kan la dette stå i veien for en debatt om prøveordningen.

- Må ta diskusjonen - Jeg ser at det er mange utfordringer, men de er ikke så viktige at vi ikke kan ta diskusjonen. Tar vi den kan vi komme fram til gode løsninger. Det er viktig å ta i bruk sterke virkemidler for å få ned tallet på antall drepte. Vi har ingen ungdommer å miste, sier Bratli.

VIL HA TILTAK: Stortingsrepresentant Susanne Brattli (Ap) ønsker å gjøre noe med førerkortreglementet. Her sammen med partikollega Magne Rommetveit under Stortingsmiddagen på Slottet. Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIX
VIL HA TILTAK: Stortingsrepresentant Susanne Brattli (Ap) ønsker å gjøre noe med førerkortreglementet. Her sammen med partikollega Magne Rommetveit under Stortingsmiddagen på Slottet. Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIX Vis mer