Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Vurderer å stenge én rullebane

Gardermoen går med bortimot 100 millioner kroner i underskudd i år, og er nødt til å spare penger. De vurderer å stenge en av to rullebaner - noe som drastisk vil redusere kapasiteten og føre til forsinkelser.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nedgangen i flytrafikken etter terrorangrepene rammer ikke bare flyselskapene. For første gang ender Oslo lufthavn (OSL) med røde tall i årsregnskapet. Flyplass-direktøren har pålagt alle avdelingene å utrede sparetiltak, og et av disse er å stenge én rullebane.

- Sviktende inntekter gjør at vi må se på alle muligheter for å spare penger. Blant alle de tiltak, diskuteres også muligheten for å kun bruke en rullebane, men jeg understreker at dette ikke er realitetsbehandlet, sier informasjonssjef Jo Kobro i OSL.

Selskapet er pålagt nye sikkerhetstiltak som koster 12 millioner kroner i året, og har 50-70 millioner kroner mindre i trafikkinntekter sammenlignet med fjoråret. Situasjonen er blitt gradvis verre gjennom hele året, og underskuddet er ventet å bli nærmere 100 millioner kroner.

SAS vil beholde begge

- Det vil få veldig store konsekvenser hvis vi stenger en rullebane. Vi utreder nå hvor mye vi vil spare og hvor hardt det vil ramme kapasiteten, sier Kobro til Dagbladet.no.

Gardermoen vil fortsette å blø penger inn i neste år, og ledelsen håper vi iallfall får en mild vinter.

Da Dagbladet.no ringte visste ikke SAS at OSL vurderer å stenge en rullebane. Informasjonsdirektør Simen Revold håper de ikke gjør alvor av planene.

- Jeg stiller meg tvilende til at det er mulig å avvikle dagens flytrafikk med kun én rullebane. Hvis flyplassen ikke er tilpasset trafikken, blir det store forsinkelser, sier Revold til Dagbladet.no.

Flyselskapet vil straks ta kontakt med OSL-ledelsen for å bli informert om planene. SAS ønsker seg ikke tilbake til Fornebu-tida med én rullebane.

Vil spare 70 moms-millioner

- Er SAS og de andre flyselskapene villige til å betale mer for å bruke Gardermoen - slik at begge rullebanene kan holdes åpne?

- Det ønsker jeg ikke å kommentere. Vi må ha en dialog med OSL om disse vurderingene, sier Revold og understreker at han stoler på at OSL ikke vil gjøre noe dumt.

OSL-ledelsen håper politikerne vil komme dem til unnsetning. Før sommeren søkte de om å få trekke av momsen OSL betaler.

- Da sparer vi 70 millioner i året, og det kan være nok til at vi slipper å vurdere andre omfattende sparetiltak, sier infosjef Kobro.

Fordi mange av flyplassens oppgaver er pålagt av staten, er rullebane-stengning en av få aktuelle tiltak med særlig virkning.

MÅ BETALE TERROR-REGNINGA: I september fortalte infosjef Jo Kobro i OSL at passasjerene var glade for den økte sikkerheten. Nå må flyplass-sjefene finne ut hvordan regninga skal betales.Arkivfoto: SCANPIX
Hele Norges coronakart