Vurderer kjøreforbud for Toyota-modeller

Vegdirektoratets kriseplan etter villkjøringen på Sørlandet.

TØFFE TIDER FOR TOYOTA:  Nye Toyota Prius hybrid-modeller på rekke og rad hos en bilforhandler i Hollywood, California. Bilkjøperne er avventende. FOTO: AFP/SCANPIX.
TØFFE TIDER FOR TOYOTA: Nye Toyota Prius hybrid-modeller på rekke og rad hos en bilforhandler i Hollywood, California. Bilkjøperne er avventende. FOTO: AFP/SCANPIX. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

|||
(Dagbladet): Dersom ekspertene som fredag startet undersøkelsene av Toyota Prius-bilen ute av fartskontroll på Sørlandet ikke kommer med en rask og betryggende konklusjon, kan myndighetene komme til å nedlegge kjøreforbud på norske veier mot modeller med pedalproblemer.

- Et kjøreforbud kan bli aktuelt. Vi kan komme til å legge ned påbud om at de tilbakekalte modellene skal stå i ro til kontrollen er foretatt, sier seksjonssjef Erik Aaling i Seksjon for kjøretøyteknikk ved Vegdirektoratet til VG.
  Det var torsdag ettermiddag at en skrekkslagen bilfører ringte politiet om at hans Toyota Prius 2009-modell var ute av kontroll på E18 ved Lillesand.Mannen sa at farten var over 100 kilometer da han ringte, men at den hadde vært oppe i 176 km/timen på det verste.

Stoppet i autovernetHan fikk tilsutt stoppet bilen uten å komme fysisk til skade ved å kjøre inn i autovernet.  Det er første gang en slik hendelse er registrert i Norge

Sist mandag ringte en fortvilet Prius-sjåfør nødnummeret til politiet i San Diego om at hans 2008-modell var helt ute av kontroll på motorveien med en fart på over 140 kilometer i timen.

- Toyotas metodeNå har Toyota-ledelsen i tillegg fått en «brevbombe» i fanget. Sentrale ansatte i konsernet har levert en rapport til amerikanske myndigheter om at den daværende toppsjefen i Toyota fikk klare meldigner fra egne rekker allerede i 2006 om problemene som nå har slått ut.

- I virkeligheten er Toyotas metode å ignorere alle advarsler innen selskapet, sier en ansatt med 45 års ansiennitet.

Politiet rådet sjåføren til å dra i håndbrekket.

Over 30 personer har mistet livet i trafikkulykker i USA, der den tekniske årsaken til ulykkene er knyttet til alvorlige problemer med gass- eller bremsepedal på ulike Toyota-modeller.

DRAMATIKK PÅ MOTORVEIEN:  Mandag ringte en Prius-sjåfør politiets nødnummer om at han hadde mistet fartskontrollen over bilen på motorveien utenfor San Diego. Politiet fikk geleidet den vettskremte sjåføren og bilen inn mot autovernet. FOTO: NBC/REUTERS/SCANPIX.
DRAMATIKK PÅ MOTORVEIEN: Mandag ringte en Prius-sjåfør politiets nødnummer om at han hadde mistet fartskontrollen over bilen på motorveien utenfor San Diego. Politiet fikk geleidet den vettskremte sjåføren og bilen inn mot autovernet. FOTO: NBC/REUTERS/SCANPIX. Vis mer

På verdensbasis har den japanske bilgiganten innkalt i alt ni millioner biler produsert mellom 2004 og 2009 til kontroll.
I Norge ble 270 000 Toyota-modeller innkalt til sjekk i Norge.
Siden har Toyota Prius kommet til.

Eksperter fra Toyotas Europa-kontor og en ekspert fra norske veimyndigheter har startet undersøkelser i Kristiansand av bilen som stoppet mot autovernet i Lillesand.

- Gulvmatte- Vi har en teori om at gulvmatten ikke har vært forskriftsmessig montert og at den har kommet i kontakt med gasspedalen, sa adm. direktør Lars-Erik Årøy i Toyota Norge til NTB etter den alvorlige episoden ved Lillesand.

Han avviser likevel at det er nødvendig med et kjøreforbud, slik Vegdirektoratet nå varsler.

Den norske Toyota-sjefens ebste råd er å trykke hardt på bremsen hvis farten komemr ut av kontroll. Bremsepedalen er satt til å overstyre gasspedalen på Prius.

Når gassen henger seg opp

Ethvert tilfelle vil være forskjellig, og førerne må benytte skjønn, men Toyota gir følgende generelle råd:  

• For biler med manuell girkasse, trykk ned kløtsj-pedalen og sett bilen i nøytral posisjon, bruk bremsene til å stoppe bilen kontrollert, kjør til siden av veien og slå av motoren.  

• For biler med automatisk girkasse, Multimode eller CVT girkasse: Sett girvelgeren i nøytral posisjon og bruk bremsene til å stoppe bilen kontrollert, kjør til siden av veien og slå av motoren. 

• Hvis du har behov for å stoppe umiddelbart kan bilen kontrolleres ved å trå hardt og bestemt på bremsepedalen. Ikke pump på bremsepedalen, fordi dette kan ta vekk vakuum som benyttes til bremseassistanse.  

• Hvis bilen ikke kan settes i nøytral, slå av motoren. Dette vil ikke gjøre at du mister styring eller bremser, men assistanse til disse systemene vil bli mistet.  

• Hvis bilen er utstyrt med en start/stopp knapp, kan knappen trykkes bestemt i minst tre sekunder for å slå av motoren. Ikke trykk gjentatte ganger på knappen.

• Ikke fjern nøkkelen fra tenningen, siden dette vil aktivere rattlåsen.  

• Dersom en fører opplever at gasspedalen henger eller går langsomt tilbake kan bilen stoppes ved å trykk hardt og jevnt på bremsepedalen. Bremsene skal ikke pumpes gjentatte ganger, fordi dette redusere vakuum-trykket og medfører at mer kraft er nødvendig for å stoppe bilen.

• Bilen bør kjøres til et sikkert sted, motoren slås av og nærmeste Toyota forhandler kontaktes for assistanse.

Kilde: Toyota.no

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer