Vurderer tog med hotellstandard

Jernbanedirektoratet er inspirert av debatten om flyskam og nattog. Nå sjekker de hva markedet vil betale for innenriks nattog med høyere servicenivå.

TESTER PRISPUNKTER: Ett av alternativene har hotellstandard og -pris, med kupé for én med eget WC og bad. Her fra Bergensbanen. Foto: NSB.
TESTER PRISPUNKTER: Ett av alternativene har hotellstandard og -pris, med kupé for én med eget WC og bad. Her fra Bergensbanen. Foto: NSB.Vis mer

(Finansavisen): Så langt i år har det vært mye negativ PR for flytrafikk og mange etterlysninger av bedre tilbud med sovevogner på nattogene

Et Facebook-innlegg om manglende soveplasser fikk nasjonal oppmerksomhet. Stortinget behandlet et forslag fra Miljøpartiet De Grønne om nattog mellom Oslo og Berlin, og på forsiden av Aftenposten ble flyskam lansert som nytt ord.

Jernbanedirektoratet vurderer nå ifølge Finansavisen hvordan dagens sovevogner skal erstattes, og undersøker hva markedet faktisk etterlyser i et nytt sovevogntilbud.

I en spørreundersøkelse Norstat utførte for etaten i begynnelsen av juni kartla de mulige kupeer i kombinasjon med dusj og toalett, og de spurte hva kundene er villige til å betale for tilbudet.

Finansavisens journalist fikk selv en slik spørreundersøkelse i hånden på perrongen på Oslo sentralstasjon.

Kommunikasjonssjef Svein Horrisland bekrefter overfor avisen at de jobber med en rapport der etaten ser på ulike typer sovekupéer og sovetilbud, samt sittevogner med ulike typer stoler.

- Vi har ute en spørreundersøkelse blant de reisende som forhåpentlig vil gi oss svar på ønsker for type sovetilbud, betalingsvilje og variabler på pris, opplyser Horrisland til avisen.

Ett av alternativene har hotellstandard og -pris, med kupé for én med eget WC og bad til 1.500 kroner. Dagens nattog har WC på gangen, og dusj finnes ikke.

Rapporten er planlagt ferdig i slutten av september i år.

Horrisland viser til at dagens sovevogner faller for aldersgrensen om fem til åtte år.

- De vil da være nærmere 40 år gamle, og planen er at vi skal ha et nytt tilbud klart når eksisterende vogner fases ut. Samtidig merker vi økt interesse for sovevogner, sier han til avisen.

Andre økonominyheter:

- En del har misbrukt forbrukslån til å få boliglån
Ga 58 millioner på Oslo øst

Analytiker frykter kursfall - anbefaler salg