Vurderer totalforbud mot telefonsalg etter klagestorm

Rekordmange klager.

KLAGESTORM:  Forbrukerombudet har hittil i år mottatt dobbelt så mange klager som i fjor.
KLAGESTORM: Forbrukerombudet har hittil i år mottatt dobbelt så mange klager som i fjor. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Forbrukerombudet har hittil i år mottatt 2 533 klager på telefonsalg, mer enn dobbelt så mye som i fjor.

- Strammes inn Til tross for en rekke innstramninger i regelverket for telefonsalg etter siste revisjon i 2009, er det tydelig at regelverket fortsatt ikke er godt nok, fastslår forbrukerombud Gry Nergård overfor NRK.

- Det er tydelig at vi ikke har et godt nok regelverk når vi får så mange klager. Det er særlig to ting som er problematisk. Det ene er telefonselgers påstand om at det foreligger et kundeforhold, og det andre er hvorvidt du har gitt samtykke til å bli oppringt. Disse tingene må helt klart strammes inn og klargjøres, sier Nergård.

I ytterste konsekvens kan et totalforbud være løsningen, noe Forbrukerombudet har forslått to ganger tidligere.

Gode argumenter - Vi har gode argumenter for å si det må innføres totalforbud. I år er det grunnlag for å vurdere mer drastiske virkemidler enn tidligere. Vi har en god bunke med klager fra i år som viser problemstillingen. Hvis et totalforbud er det som skal til, så må man bare gå for det, sier hun.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer