STENGT:  Det ene løpet på Ring 3 gjennom Smedstad-tunnelen ble stengt mandag kveld. Nå er det innsnevringer i begge løpene. En eventuell midlertidig bro over hele smestadkrysset ville gått herfra og over en halv kilometer østover. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
STENGT: Det ene løpet på Ring 3 gjennom Smedstad-tunnelen ble stengt mandag kveld. Nå er det innsnevringer i begge løpene. En eventuell midlertidig bro over hele smestadkrysset ville gått herfra og over en halv kilometer østover. Foto: Bjørn Langsem / DagbladetVis mer

Vurderte kjempebro over Smestad

Ville unngå køkaos ved tunneloppgradering, men slo det raskt fra seg.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Da Statens vegvesen startet planleggingen av vedlikeholdsarbeidet på Smestad i Oslo vurderte de flere alternativer for organisering av arbeidet og trafikken. Målet var å tilrettelegge for best mulig trafikkflyt på en av landets mest trafikkerte veier, samtidig som det ble jobbet i tunnelen. Men rundt Smestadkrysset er det tett med både boliger og næringsbygg.

- En annen midlertidig omkjøringsvei er det ikke fysisk plass til, sier prosjektleder Hilde Ulvik i Statens vegvesen til Dagbladet

Men tidlig i planleggingsfasen vurderte de en tredje mulighet.

- Vi så på muligheten for å lage en midlertidig bru over hele Smestadlokket, men det ble en så stor konstruksjon at det å bygge den var like ille som å rehabilitere tunnelen.

Smestad-tunnelen går under tre veikryss og er rundt en halv kilometer lang. En eventuell midlertidig bro som skulle erstatte tunnelen måtte vært enda lengre.

- For å bygge den brua må du også sperre veien lenge, og det er så langt over det lokket at spennet blir så stort at det da tilsvarer å bygge ei ordentlig bru. Da må den fundamenteres underveis og det hadde vært en mye større og mer langvarig byggeprosess. Et slikt prosjekt hadde rammet bilistene like hardt, sier Ulvik.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tanken om å bygge ei bru ble forkastet før de utarbeidet tegninger eller skisser av et slikt prosjekt.

En annen mulighet - som også ble forkastet - var å begrense oppgraderingen til bare å omfatte det aller mest nødvendige for å oppfylle EU-reglene om sikkerhet i tunneler. Da ville oppgraderingen kunne blitt gjort om nettene og i helger, men vedlikeholds-jobben ville blitt langt mindre grundig. Bilistene kunne risikert at tunnelen måtte stenges på kort varsel etter noen år. Nå er planen at den skal holde i minst 25 år.

Ble hjemme Mandag kveld startet de arbeidet med å utbedre ett av tunnel-løpene, mens de leder all trafikk gjennom det andre.

- Det vi gjør nå er en mye bedre løsning, sier Ulvik.

Det ventede køkaoset uteble fullstendig tirsdag morgen.
I tidsrommet mellom klokken 7 og 9 tirsdag morgen passerte 33 prosent færre biler sammenlignet med samme tidsrom forrige tirsdag, viser tall som Vegvesenet har hentet fra tellepunkter langs Ring 3.

- Vi vil rette en stor takk til alle som har latt bilen stå, sier prosjektleder Hilde Ulvik i Statens vegvesen til NTB.

To kjørefelt i tunnelen stengte mandag kveld, og det var ventet lange køer ved en av hovedstadens travleste tunneler.
Men tirsdag morgen kjørte bilistene gjennom uten problemer. Eller som prosjektlederen sier — muligens har det aldri vært mindre trafikk ved tunnelen.

Spente Ulvik håper derimot ikke at folk ser på trafikkflyten som en sjanse til å komme seg bak rattet igjen onsdag.

- Det er fullt mulig det blir kø onsdag. Vi tror vi kan se på veinettet at en del har valgt hjemmekontor i dag, og det er ikke en evig tilstand. Vi er spente på fortsettelsen, sier hun.

Uten omkjøringstraseer for mengden trafikk som går gjennom tunnelen, kan en tur mellom Sinsen og Smestad - en strekning på en snau mil - ta opptil fire timer, varslet Statens vegvesen mandag.

- Vi vil oppfordre trafikantene til fortsatt å ta de gode valgene og respektere situasjonen. Kan du benytte andre transportmidler, gjør det, er oppfordringen fra Ulvik.

Femårskø Kollektivtrafikk-selskapet Ruter har bedt reisende beregne god tid og varsler at det kan bli «fullere enn vanlig på enkelte avganger». Fire bussruter berøres direkte, og folk som skal til eller forbi Smestad, anbefales å velge T-banen.

Smestadtunnelen på Ring 3 er den første av ti tunneler som skal oppgraderes i et større prosjekt i hovedstaden. Oppgraderingen vil ta fem år og det er ventet store forsinkelser.

 De første tre ukene er det innsnevringer i begge retninger i tunnelen, før østgående løp stenges fullstendig i seks måneder.
Da blir det toveistrafikk i vestgående løp fram til desember. Rundt jul starter arbeidet i vestgående løp, og det blir toveistrafikk i østgående retning.
Tunneloppgraderingen vil pågå fram til 2020, men belastningen for trafikantene vil bli tyngst i 2016 og 2017.