SKREV BREV: Eks-direktør i Volkswagen er dømt til sju års fengsel for sin rolle i diesel-skandalen. Han sendte brev til dommeren der han ba om mild behandling. Han benyttet også anledning til å skjelle ut sin tidligere arbeidsgiver. Han ble ikke hørt. Foto: EPA / NTB scanpix
SKREV BREV: Eks-direktør i Volkswagen er dømt til sju års fengsel for sin rolle i diesel-skandalen. Han sendte brev til dommeren der han ba om mild behandling. Han benyttet også anledning til å skjelle ut sin tidligere arbeidsgiver. Han ble ikke hørt. Foto: EPA / NTB scanpixVis mer

VW-skandalen:

VW-direktøren sendte brev til dommer og skjelte ut eks-arbeidsgiver. Nå er han dømt

VW-direktøren Oliver Schmidt må sju år i amerikansk fengsel for sin rolle i diesel-skandalen.

BERLIN (Dagbladet): Det må ha vært en blanding av arroganse og feilvurdering av egen viktighet, som den 7. januar i år fikk Oliver Schmidt til å spasere rett i amerikanske myndigheters garn. Han var riktig nok blitt advart på det sterkeste mot å bruke ferieukene sine i USA. Advokatene så en risiko for at han kunne bli anholdt. Men tyskeren hørte ikke på det øret.

«På toalettet på flyplassen i Miami ble jeg arrestert av åtte betjenter, som la meg i håndjern og etterpå førte meg ut til min kone», skriver Oliver Schmidt om det som nå skjedde.

DØMT: Oliver Schmidt. Foto: Courtesy of Broward County Sheriff's Office / REUTERS / NTB scanpix
DØMT: Oliver Schmidt. Foto: Courtesy of Broward County Sheriff's Office / REUTERS / NTB scanpix Vis mer

I et brev til dommer Sean Cox, lister han opp alle nedverdigelsene som fulgte. Etter ydmykelsen foran ektefellen, ventet politifotografen som tok fengselsbildet av ham – og offentliggjorde det. Om dommeren kan forestille seg hvordan det føles for et skikkelig menneske som Schmidt å bli hengt ut i all verdens medier som en gemen kriminell? Et knapt år i varetekt, hadde han tilbrakt i ulike høysikkerhetsanstalter – «den absolutt verste tid i mitt liv», forteller han.

Streng dom

Mot slutten av den varetektsfengslede direktørens tryglende skriv, vender han skytset mot Volkswagen:

«Jeg må si at jeg føler meg misbrukt av min arbeidsgiver i diesel-skandalen», avslører Schmidt, og understreker at han aldri skulle ha fulgt ordrene fra konserntoppen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Jeg burde ha ignorert påleggene», slår han fast.

Det kontante svaret på bønnen om nåde kom 6. desember. Dommer Cox lot seg åpenbart ikke påvirke av den tiltaltes trygling om en lav straff. Han hadde jo tross alt lagt kortene på bordet og også samarbeidet med FBIs etterforskere, hevdet Schmidt. Men Cox husket hvordan tyskeren lenge forsøkte å vri seg unna. Han avviste alle siktelser og hevdet i flere måneder at han var totalt uskyldig, kombinert med en aksjon for å bli sluppet ut mot kausjon. Så dommen ble identisk med aktors påstand, nemlig sju års fengsel. På troppen av det hele la dommeren ei bot på tre og en halv millioner kroner.

I forrige uke kunne Bild-Zeitung avsløre at Volkswagen har gitt Oliver Schmidt avskjed på grått papir. En talsmann for VW nekter overfor avisa å kommentere den konkrete saken, men peker generelt på interne bestemmelser om omgang med medarbeidere som er dømt i en straffesak.

Manipulerte

Den første VW-medarbeideren som valgte å fortelle FBI-folkene om Volkswagens systematiske svindel med software, er allerede dømt til tre år og fire måneders fengsel for sin rolle. På samme måte som Oliver Schmidt, var denne mannen truet av strafferammer på et par hundre års fengsel. I begge sakene ble de verste anklagepunktene lagt vekk i bytte mot omfattende samarbeid.

Dieselskandalen begynte å rulle i 2014, da ulike amerikanske miljøvernmyndigheter oppdaget at det faktiske utslippet fra VWs biler var vesentlig høyere under kjøring på vei enn under tester i laboratorium.

Oliver Schmidt var den som under en lang rekke møter med ulike myndigheter og etterforskere forsøkte å bortforklare de kritiske målingene. Dette spillet fortsatte han i ni måneder, til amerikanerne den 18. september 2015 kunne legge på bordet bevisene for at det hele dreide seg om bevisst manipulasjon ved hjelp av en ulovlig programvare.

Svinedyrt

Til nå har VW-konsernet betalt om lag 250 milliarder kroner i bøter i USA og erstatninger til amerikanske kunder. Ytterligere fem tyske VW-direktører er siktet i USA etter de samme paragrafene som Oliver Schmidt og hans underordnede ingeniør er dømt etter. Men så lenge disse ikke forlater hjemlandet, har de lite å frykte fra amerikansk justisvesenet. En annen sak er om statsadvokaten i VWs hjemby Wolfsburg kommer til å bruke FBIs etterforskningsmateriale til å ta ut tiltale mot både de fem, og også mot folk høyere på strå i systemet.

Tyske myndigheter har hele tiden kjørt sin egen etterforskning for å identifisere de som egentlig bærer ansvaret for manipulasjonen med dieselkjøretøyene. Eksdirektør Martin Winterkorn ser ut til å stå øverst på lista over mistenkte, og han har allerede fått privatboligen sin ransaket. Ved den anledningen ble det kjent at VW i mange år betalte for Winterkorns seks millioner kroner dyre akvarium med japanske fisker. Denne «driftsutgiften» ble forklart med at han av og til hadde forretningsforbindelser på besøk.

Bondeoffer?

I bakgrunnen svever storaksjonær Ferdinand Piëch, som like før avsløringene forlot posten som styreformann i raseri etter et bittert oppgjør med Winterkorn. Nå hevder Piëch at Winterkorn tidlig var informert om de ulovlige metodene – og vedgår dermed indirekte at også han selv var underrettet. Hvem som visste, når de fikk vite – og hva de gjorde med denne kunnskapen kommer til å bli sentrale spørsmål når VW-aksjonærene går til domstolene for å kreve store beløp i erstatning. Verdien på VW-aksjene deres sank som blylodd etter at skandalen ble kjent.

Mens det tyske rettsvesenets hjul ruller veldig sakte, kan Oliver Schmidt steke i sitt eget fett på cella i et føderalt fengsel for tungt kriminelle. Om han oppfører seg som folk, så blir dommen om tre-fire år ansett som sonet. Da kan han vende hjem til sosial ruin i Tyskland. Tyske medier – som tv-stasjonen «n-tv» – spør allerede om ikke Oliver Schmidt er en bonde som ble ofret på VWs sjakkbrett - mens de mye større fiskene slapp unna.