VW-skandale ryster Schröder

Korrupsjon, privat bruk av firmafly og rådyre besøk hos prostituerte skal ha vært helt vanlig blant sjefer og fagforeningstopper i Volkswagen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

BERLIN (Dagbladet): Snøballen begynte å rulle for to uker siden. Da ble det bevist at Helmuth Schuster, sjefen for VW-datterselskapet Skoda, i flere år har drevet hemmelige selskaper på si. Sammen med sine nærmeste medarbeidere og toppskikkelser fra fagforeningen i Wolfsburg arrangerte han innbringende forretninger med Volkswagen.

Schuster krevde - og fikk - over 15 millioner kroner utbetalt fra regjeringen i den sørindiske byen Vishakhaptnam. Pengene skulle være et håndtrykk, fordi VW - med Helmuth Schuster som hovedforhandler - i mai i år besluttet å bygge en bilfabrikk til en verdi av 5,5 milliarder kroner i byen.

Korrupsjonssump

Etter at direktør Bernd Pischetsrieder hadde gitt Schuster sparken på grått papir, ville den øverste fagforeningssjefen på VW i Wolfsburg si opp. Han oppga sin høye alder - 63 år - som årsak.

Det er nå klart at mannen står med begge beina i VWs korrupsjonssump.

Delstaten Niedersachsen eier A-aksjene i hele konsernet, og dermed er den politiske ledelsen i delstaten også viktige personligheter i Volkswagens styre.

Niedersachsen har siden krigen stort sett vært styrt av sosialdemokratene.

Ihuga VW-venn og tidligere styremedlem er den mangeårige ministerpresident og nåværende forbundskansler, Gerhard Schröder.

SKANDALØST: Tysklands forbundskansler, Gerhard Schröder (t.h.), er venn med Peter Hartz (t.v.), personaldirektøren i Volkswagen, som fredag sa opp sin stilling. Foto: AP
SKANDALØST: Tysklands forbundskansler, Gerhard Schröder (t.h.), er venn med Peter Hartz (t.v.), personaldirektøren i Volkswagen, som fredag sa opp sin stilling. Foto: AP Vis mer

Fløy inn prostituerte

Fagforeningen har alltid hatt uvanlig stor innflytelse på VWs personal- og lønnspolitikk. Nå er det kommet fram at firmaets jetfly gjerne ble benyttet under vanskelige lønnsforhandlinger.

Enten til å fly inn prostituerte fra europeiske naboland, slik at forhandlerne skulle bli mer velvillig innstilte. Eller rett og slett ved at det samme flyet ble brukt til å befordre fagforeningsledere og VW-sjefer til europeiske storbyer, der de for arbeidsgiverens regning kunne velte seg i luksus og kjøpedamer.

I kombinasjon med at omsetningen synker som et blylodd og nye bilmerker er så dyre at tradisjonelle kunder vender VW ryggen, begynner situasjonen for konsernet å bli dramatisk. Eksperter snakker om behov for å kutte 30 000 arbeidsplasser.

Personaldirektør Peter Hartz ved VW er også kjent som forbundskansler Gerhard Schröders viktigste eksterne rådgiver.

Fredag tok han sin hatt og uttalte at han nå forlater stillingen ved VW, fordi han i egenskap av sjef bærer ansvaret - og at konsernets framtid tross alt er det viktigste for ham. Det så ut som en vettug handling, helt til avisa Bild kom på gata i går.

Schröders mann

Der står en brasiliansk prostituert fram og forteller om hvordan hun ble hentet til Paris og andre byer, for å holde hemmelige stevnemøter med nettopp Peter Hartz. VW betalte regningene.

Direktør Bernd Pischetsrieder har allerede bekreftet at det er funnet en representasjonskonto på et «sekssifret beløp» som aldri ble kontrollert av ledelsen eller forelagt for styret.

Pengene ble brukt på nettopp slike aktiviteter som Peter Hartz nå beskyldes for.

Med et forestående valg er saken i ferd med å bli en stor belastning for sosialdemokratene - og først og fremst Hartz-vennen Gerhard Schröder.