Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Vy slaktes

Vy får handikap-slakt: - Uholdbart!

Rullestolbrukere må ringe inn og bestille 24 timer før avgang. Nå krever stortingspolitiker endring.

FÅR KRITIKK: - Vi ber ikke om mye. Vi vil bare ha med fremkomstmiddelet vårt, sier Freddy Ulvseth, regionleder i Norges Handikkapforbund Agder. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
FÅR KRITIKK: - Vi ber ikke om mye. Vi vil bare ha med fremkomstmiddelet vårt, sier Freddy Ulvseth, regionleder i Norges Handikkapforbund Agder. Foto: Berit Roald / NTB scanpix Vis mer

- Kollegaen min kan kjøpe en billett i appen, mens jeg må sitte i telefonen og vente på at det blir ledig. Det er utrolig tungvint, sier han.

Det sier Freddy Ulvseth, regionleder i Norges Handikapforbund Agder.

Ulvseth ble lam i halve kroppen etter et hjerneslag i 2010, og er helt avhengig av rullestol på lengre strekninger. Han forteller at han pendler mye til og i Oslo, men hindres fra å kunne reise like fritt som vanlige passasjerer. For å bestille rullestolplass på toget, eller assistanse på stasjonen, må man nemlig melde fra til Vy via telefon eller e-post 24 timer i forveien. Bestiller man seinere kan ikke selskapet garantere at man faktisk får plass eller hjelp når man ankommer stasjonen.

- Det er altfor dårlig, mener Ulvseth.

- Hvis noen foreslår at vi plutselig skal dra til Kongsberg, så kan ikke jeg være med fordi jeg har ikke bestilt plass. Du kan ikke være spontan, med mindre du er «24-timer-i-forveien-spontan».

Han mener rullestolbrukere i praksis blir ekskludert fra kollektivtrafikken.

KRITISK: Freddy Ulvseth i Norges Handikapforbund. Foto: Tor Erik Schrøder
KRITISK: Freddy Ulvseth i Norges Handikapforbund. Foto: Tor Erik Schrøder Vis mer

- Vi ber ikke om mye. Vi vil bare ha med framkomstmiddelet vårt.

Raser

Stortingsrepresentant Åsmund Aukrust (Ap) mener ordningen er uholdbar.

- Det er gammeldags, og viser at VY ikke har prioritert denne gruppa. Dette er ei gruppe som er mer avhengig av kollektivtransport, da de ofte ikke kan kjøre bil selv, sier Aukrust.

Han mener praksisen er til hinder for handikappede, og vil nå ta opp problematikken med samferdselsministeren.

KREVER ENDRING: Åsmund Aukrust (Ap). Foto: Stortinget
KREVER ENDRING: Åsmund Aukrust (Ap). Foto: Stortinget Vis mer

- Når jeg kjøper billett, så kjøper jeg ikke til en spesifikk avgang, men tar det som passer. Rullestolbrukere har ikke den samme fleksibiliteten og friheten.

- Det er et kjempeproblem og altfor dårlig. Jeg kan ikke skjønne at dette har blitt godtatt så lenge, sier Aukrust.

Beklager

Kommunikasjonssjef i Vy, Åge-Christoffer Lundeby, bekrefter at man må bestille dagen før dersom du skal være sikker på å få med rullestolen din. Det er imidlertid ikke noe krav om å melde ifra på kortere strekninger uten setereservering, men lurt likevel.

- Vi anbefaler at man ringer dagen før, sier han.

Lundeby har blitt forelagt uttalelsene fra Aukrust. Han sier de er lei seg for at det ikke har kommet en løsning på problemet tidligere, men at den er på vei.

- Det er vedtatt å utvikle en løsning i app, men ikke satt en dato for lansering. Det er noen baksystemer som ikke er på plass, sier han.

BEKLAGER: Ruter beklager etter at rullestolbruker Amir Hashani (29) ble etterlatt på holdeplassen da han prøvde å ta bussen hjem. Video: Amir Hashani. Vis mer

Garanterer hjelp

Det er BaneNOR som møter opp når man bestiller stasjonsassistanse. Tilbudet er fordelt på de elleve største stasjonene i Viken, i tillegg til Lillehammer, Trondheim og Bergen. Disse garanterer også hjelp, forutsatt at man bestiller dagen før.

- Det kom et EU-direktiv som sa at man skal kunne garantere assistanse innen 48 timer. Da sa vi at vi kunne klare bedre, og garanterer assistanse innen 24 timer, sier kommunikasjonsleder Britt-Johanne Wang.

Wang forteller at stasjonene Hamar, Tønsberg og Nationaltheatret også vil få tjenesten i løpet av 2020.