I undersøkelsen, som sammenligner de nordiske landenes kundetilfredshet med persontransport, lander SJ på 55,9 poeng. Alt under 60 poeng regnes som misfornøyde kunder, ifølge daglig leder Johan Parmler i Svenskt Kvalitetsindex (SKI).
- Svenske togpassasjerer mener SJ er upålitelige og lite punktlige. Det vil si at kundene ikke stoler på at man kan ta seg fra A til B, og dessuten komme fram i rett tid, sier han til NRK.
Vy endte på sin side på 63,8 poeng i undersøkelsen, som ble publisert i mai.
I Norge har SJ, som er heleid av den svenske staten, etablert seg med datterselskapet SJ Norge
Sjef for den internasjonale virksomheten for SJ, Thomas Silbersky, sier norske passasjerer ikke bør være bekymret over undersøkelsen.
- Det er absolutt ingen grunn til å være urolig. Som det store nasjonale togselskapet er det vanskelig å vinne tilliten til offentligheten. I Norge er jo også synet på Vy «sådär», sier Silbersky til NRK.
Opprinnelig deltok også Boreal Bane i anbudskonkurransen, men bare Vy og svenske SJ var igjen i sluttfasen i andre runde av konkurranseutsettingen av togtrafikken i Norge.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger